Thursday, February 17, 2011

Alamak! Lupa lagi!

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Alamak! Lupa lagi! Hahaha! Ini sebenarnya antara ayat klise yang sering disebut oleh pelbagai bangsa dan usia zaman sekarang. Ayat escapisme dan alasan agaknya.

gambar sumber dari : mabels.org.uk

Kalau dahulu, orang yang kuat pelupa adalah orang-orang yang sudah tua sahaja tetapi sekarang tidak lagi. Kurang pasti sama ada ia pengaruhdaripada cara pemakanan atau gaya hidup atau amalan seharian. Saya pun kadang-kala menggunakannya bila benar-benar terlupa. Nama pun 'terlupa' bermaksud tidak sengaja lupa. :) Hahaha. Nazmi dalam rancangan raja lawak juga suka gunakannya sebagai isi lawaknya dan cara dia menghilangkan rasa gubranya.


Tapi bahaya  kalau kita selalu amalkan kata-kata ini dengan sengaja. Maklumlah, kata-kata itu doa. Pelupa ini penyakit yang merbahaya dan antara penyebab awal nyanyuk. Oleh itu, antara cara bagi mengurangkan lupa adalah dengan :


  1. Merancang tugasan harian
  2. Mencatat pesanan yang disampaikan (bak kata pepatah Inggeris, when you write, you'll remember)
  3. Memperbanyakkan membaca Al-Quran dan memahami maksudnya
  4. Berzikir dan berdoa agar dikuatkan daya ingatan.
Akhir kalam, jangan menjadi pelupa sebelum usianya dan jangan jadikan lupa sebagai alasan bila kita berjanji dengan orang lain. Khuatir orang lain tidak akan mempercayai kejujuran kata-kata kita di lain waktu dan khuatir juga kita menjadi orang yang mungkir janji akibat tabiat lupa kita.

Seperti maksud ayat ke-10 dari Surah Al-Fath, 'Sesungguhnya orang yang berjanji setia kepadamu, bererti berjanji setia kepada Allah. Kekuasaan Allah mengalahkan kekuatan mereka. Sesiapa yang melanggar janji, bererti melanggar janji sendiri. Sesiapa yang setia kepada janji Allah, maka Dia akan mengurniakannya pahala yang melimpah.'

Sekian sahaja. Yang baik dari Allah, yang buruk dari kekurangan saya sendiri. Insya-Allah, panjang umur kita berjumpa lagi.

Wassalam.




No comments:

Post a Comment