Friday, August 12, 2016

Kucing dan masalah mata

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Apa khabar semua pencinta haiwan? Semoga anda & haiwan kesayangan anda, tak kira sama ada yang anda beli atau pungut, semuanya berada dalam keadaan sihat sejahtera.

Hari ni saya nak cerita pasal kucing dan masalah sakit mata yang sering berlaku pada anak-anak kucing. Bulan puasa baru-baru ini, saya ada selamatkan seekor anak kucing yang akhirnya saya berikan namanya Hulk.

Hulk selepas rawatan (kiri) Hulk sebelum rawatan (kanan)
Untuk makluman anda, anak-anak kucing ni, kalau yang membesar tanpa ibu, biasanya tak pandai cuci mata mereka sendiri maka mereka ni memang akan mudah terkena jangkitan pada mata & kalau dibiarkan akan jadi bengkak dan akhirnya terjuntai keluar dari soket mata. 

Macam kes Hulk ni, masa dia merayap ke rumah saya, matanya dah mula sakit dan saya dah letak ubat mata yang khas untuk anak kucing, yang ada saya spare di rumah. Beberapa hari lepas tu, dia tak datang lagi ke rumah saya. Saya fikirkan, tuannya dah ubatinya tapi tak lama lepas tu, dia datang dengan keadaan mata yang dah parah, dah bengkak bernanah seperti dalam gambar di atas. Sedih saya kerana masa kucing tu comel, disayang-sayang, bila mata dah terjojol keluar, diabaikan. Sungguh tak bertanggungjawab tuannya. Saya bukanlah nak tunjuk baik sangat dan bukanlah seorang hartawan tetapi lebih kepada berperi kemanusiaan. Geram pun ada kerana memelihara haiwan kesayangan ni sebenarnya lebih kepada amanah Allah dan komitmen seumur hidup haiwan itu, bukannya hobi yang bila dah boring dibuang ia merata-rata! Manusia ni fikir perbuatan mereka tu, Allah tak nampak ke? Astaghfirullahal a'zim. Semoga manusia sebegini diberikan hidayah & semoga haiwan-haiwan ini dilindungi Allah. Amin.

So, nak dijadikan cerita, bila dah nampak mata yang terjojol tu, saya pun pergi la bawa Hulk ke vet dan macam biasa, jawapannya adalah, mata Hulk perlu dibuang sebelah. Kesian. Kecik-kecik lagi dah buta sebelah mata.

Hulk dan seekor lagi 'pesakit' yang lain di klinik yang saya hantar

Hulk on the way balik rumah
Selepas dah sihat, Hulk balik rumah tapi lepas sebulan di rumah, bila saya lepaskan keluar, Hulk pergi curi makan sisa makanan yang orang buang kat belakang rumah pulak. Haishhh! Nak pi marah jiran-jiran, mereka mempunyai persepsi bahawa it's okay untuk kucing makan sisa makanan. 

Mana boleh fikir macam tu lebih-lebih lagi kalau yang makan tu kucing orang lain. Dah la sisa makanan tu penyebab banyak lalat. Najis-najis kucing saya pun, saya bungkus elok-elok masuk tong sampah. Saya tak buang merata-rata. Nak tegur jiran ni nanti, jadi isu pulak. Bukan senang nak educate orang kita ni. Tersangatlah mementingkan diri sendiri tanpa memikirkan jiran-jiran, padahal semua keturunan Islam ni. Hmmm. Last-last, kena cirit-birit yang teruk pulak Hulk kali ni dan jahitan mata dia terbuka, mungkin sebab gatal makan sisa makanan tu. Maka petang tadi, Hulk dihantar semula ke vet untuk rawatan. Allahu robbi. Semoga dipermudahkan urusan Hulk. 

Selain daripada Hulk, ada beberapa lagi kucing yang buta sebelah mata dan ada yang macam berselaput atau juling, yang orang abaikan (sebab tak cantik) kemudian saya pelihara dan rawat.

Ni Tom Tom, si juling
Ni Billy, sebelah mata berselaput & mungkin buta
Dan ada juga yang baka cantik diabaikan seperti Awie, baka mainecoon

Awie, mata terpaksa dibuang sebelah akibat bergaduh
Tu belum kira lagi kitten yang dibuang di rumah saya sebab berkurap seperti Milo 

Milo Sebelum
Milo dah cantik
Kesimpulannya, kalau tak mampu nak bela kucing banyak-banyak, mandulkanlah kucing tu supaya ia tak membiak dan terabai. Dah keluar fatwa agama oleh JAKIM yang menyatakan HARUS & TAK BERDOSA memandulkan kucing atau anjing. Adalah lebih berdosa lagi jika mereka ini diabaikan, dibuang dan dibiarkan mati kerana penyakit atau kelaparan. 

Mohonlah sangat-sangat, kalau tak tahu tu, bertanyalah kepada pakar seperti doktor haiwan. Jangan buat keputusan sendiri. Elakkan daripada membeli kucing atau anjing. Lebih baik anda selamatkan & pelihara kucing-kucing atau anjing-anjing jalanan yang banyak terabai dan bersepah tu. Adopt don't shop. 

Sekian. Salah silap minta maaf. Saya bukannya nak mengajar-ajar cuma saya kesal dengan mentaliti sesetengah masyarat kita. Tolongggg lah, penganiayaan haiwan juga berdosa dan boleh didakwa.










Saturday, December 12, 2015

Kucing dan penyakit FIP

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Apa khabar para pembaca dan pencinta kucing sekelian. Hari ni saya nak kongsikan bersama anda tentang penyakit FIP.

FIP atau nama panjangnya adalah Feline Infectious Peritonitis menurut buku di gambar bawah yang saya beli RM5 kat BigBadWolf dan juga melalui maklumat Wikipedia, ia adalah suatu penyakit akibat daripada virus yang menyerang di bahagian 'peritoneum' atau lapisan abdomen kucing yang mengakibatkan perut kucing membengkak tetapi badannya semakin kurus dan yang menyedihkan adalah buat masa ni, ia tak boleh diubati dan boleh membawa maut.



Sebelum mengetahui tentang wujudnya penyakit ini, saya ada terbaca satu post dalam FB saya, tentang kucing yang terkena sakit busung. Ya, memang kucing dalam post itu sangat besar perutnya tapi ia bukan mengandung. Nak dijadikan cerita, selang beberapa hari kemudian, ada seekor kucing dewasa yang saya tak tahu siapa tuannya datang berkongsi makanan dengan kucing-kucing yang saya pelihara di luar rumah. Kucing ini jantan. Pada mulanya memang dia aktif, sihat dan berselera saja bila makan.

Selang 2 minggu kemudian, saya rasa hairan sebab perut dia makin lama makin buncit. Saya tengok punggung dia. Eh? Jantan tapi kenapa perutnya buncit semacam tapi kalau diusap, boleh terasa tulang belakangnya. Terus saya teringat kes kucing dalam post FB tu. Ya Allah. Hati saya berdebar. Berdoa juga supaya jangan dia kena penyakit tu. Lagi pula dia kucing yang datang bila nak makan saja lepas tu pergi.

Satu pagi tu, saya tunggu dia datang macam biasa. Kali ni saya nekad nak 'kidnap' dia untuk bawa pergi klinik sebab dari pembacaan saya melalui Google, kalau betul dia kena FIP, makanan dan minuman dia boleh menjangkiti kucing lain. Saya tak boleh biarkan kucing lain terkena penyakit itu juga.

Nak dijadikan cerita, kucing itu disah oleh vet menghidapi FIP. Kesian. Jadi sekarang kucing tu ada saya tempatkan dalam sebuah sangkar besar yang selesa untuk dia menjalani sisa-sisa hidup dia dengan penyakit yang tak ada ubat dan boleh membawa maut itu. Ya, saya terpaksa kurung dia demi keselamatan kucing lain juga. Hari-hari saya cakap dengan kucing ni supaya dia faham. Dia tak banyak kerenah, tak mengamuk. Mungkin sebab dia pun tahu dia sakit.


Ini gambar kucing tu. Hari ni dah minggu ke-2 dia tinggal dalam sangkar. Perutnya memang tak sebesar dulu sebab doktor ada bagi pil untuk kurangkan air dalam perutnya tapi hari demi hari dia dah tak kuat makan macam mula-mula dia datang dulu. Dia dah lemah. Banyak kencing tapi tak buang air besar dah 3 hari.

Rasa sebak ketika menaip blog ni sebab saya tak dapat bantu pulihkan dia seperti saya bantu kucing-kucing yang saya pernah cerita dalam blog ni.

Kesimpulannya, kalau ada kucing-kucing yang anda jumpa, yang mana penyakitnya boleh menjangkiti kucing-kucing lain, saya merayu supaya rawatlah ia dan kurung kucing itu di tempat yang selesa demi keselamatan kucing-kucing lain di luar sana.

Bak kata Steve Cheetham, Chief Veterinary Officer RSPCA, "Owning a cat is great fun but a huge responsibility. All animals need a regular routine and lots of love and attention. But most importantly, pets need owner who are going to stay interested in them and committed to them all their lives."

Sekian. Sehingga berjumpa di lain post nanti.

Sunday, November 22, 2015

Ubat Kutu

Assalamualaikum & salam sejahtera kepada semua pencinta haiwan terutama sekali kucing.

Kali ini saya nak cerita tentang ubat kutu yang sebelum ni saya pun tak kisah nak bagi pada kucing-kucing saya pun sebab saya anggap ia sebagai perkara kecil sahaja.

Tetapi bak kata pepatah pun, sudah terhantuk, baru nak terngadah ataupun dengan erti kata lainnya, dah terkena baru nak percaya.

Baru-baru ni, kucing saya, Grey sakit. Dia tak selera makan, minum dan berat badan turun dengan banyaknya. Saya fikirkan ia sakit demam biasa atau sakit tua tapi Grey baru usia 6 tahun, doktor kata 7 tahun ke atas baru dikategorikan sebagai kucing tua.  Selepas dah habis ubat demam yang doktor bagi untuk makan 5 hari pun tak pulih seperti biasa.

Gambar Grey ketika sihat

Hari ke-6 saya bawa semula Grey jumpa doktor. Doktor periksa mata dan gusi Grey, dia kata Grey menghidapi sakit kuning. Memang kalau tengok pun jelas kuningnya pada mata, gusi dan kulitnya (lepas diselak doktor).

Saya tanya apakah puncanya? Doktor pun selak-selak bulu Grey di tempat yang berlainan. Kemudian dia kata, Grey ada kutu. Kutu tu bukan saja hisap darah Grey malahan memindahkan sejenis kuman ke dalam darah Grey dan akan merosakkan sel darah Grey. Sebab tu Grey sakit.

Jadi, sekarang ni Grey dalam proses pemulihan selepas diletak ubat kutu, dimasukkan air untuk mengurangkan dehidrasi, diberi makan sejenis ubat yang perlu diambil selama 20 hari bagi memulihkan darah Grey serta diberi minum Liv-52, ubat pemulih hati Grey.

Jika anda ada kucing, tanya pada doktor, berapa kerap anda boleh letakkan ubat anti kutu pada kucing anda. Ubat anti kutu mesti diberi mengikut nasihat doktor kerana kalau tak diberi dengan betul, ia boleh menyebabkan kucing anda keracunan.

Memelihara kucing adalah satu amanah dan tanggungjawab. Jangan pelihara kerana mengikut trend ataupun ketika kucing itu comel saja tetapi bila dah sakit dibuang merata-rata.

Sekian sampai di sini dan terima kasih kepada yang menyayangi haiwan anda sehinga akhir hayat mereka. Semoga Tuhan membalas jasa baik anda dan memurahkan rezeki anda. Aminn.

Tuesday, November 3, 2015

Terkini tentang penyakit kucing sporo

Assalamualaikum & salam sejahtera kepada semua pencinta kucing yang ingin membantu kucing-kucing mereka yang dijangkiti Sporo.

Memang ada yang kata blog saya ni dah lama sebab saya tak update tapi bagi yang perasan, saya ada update & membalas segala soalan anda diruang komen. Bagi komen yang tak berjaya keluar tu, saya tak pasti mengapa, sebab dah klik publish 2 kali pun tak terpapar di ruang komen.

Mengenai maklumat baru tentang ubat untuk Sporo. Terkini ada makmal ubatan yang telah menghasilkan ubat yang telah diuji bersesuaian bagi kegunaan haiwan seperti kucing & anjing. Ubat jenis cecair, senang diberi makan pada kucing atau anjing berbanding Sporonox, lagi pun Sporonox untuk kegunaan manusia sebenarnya.

Harganya memang nampak mahal sebab kena beli sebotol tapi percayalah cakap saya, kalau anda beli Sporonox untuk kegunaan sebulan pun, belum tentu sama harga dengan sebotol ubat itu sebab nak sembuhkan penyakit Sporo ni kadang-kala ambil masa lebih daripada sebulan.

Ye, memang Sporonox ada yang murah & ada yang mahal, ia dikategorikan dalam bentuk generic & non-generic, lebih kurang macam sama resipi tapi berbeza kualiti la. So, keberkesanannya terhadap haiwan anda juga berbeza.

Penyakit ni juga boleh berjangkit pada manusia, jadi kalau ada haiwan anda yang terjangkit, rawat ia segera dan kurungkan mereka dalam sangkar. Jaga kebersihan sangkar tu & kebersihan haiwan itu juga. Jika anda rasa kesian haiwan itu 'menangis' minta keluar, tak pe, anda bukan nak seksa mereka tapi anda nak rawat mereka & nak elakkan daripada ia berjangkit kepada anda. Sehari dua memang dia bising, nanti dah 5 hari dia faham.

Dan mohon jasa baik anda semua, jangan ambil tindakan untuk buang haiwan yang ada sporo ni sebagai jalan penyelesaian kerana takut ia berjangkit pada haiwan anda yang lain. Tindakan anda itu juga zalim, bukan saja pada haiwan itu, malahan pada haiwan lain di luar sana juga kerana tak pasal-pasal haiwan orang lain boleh terjangkit penyakit ni.

Lain-lain update tentang Sporo rasanya tak de. Jadi, anda boleh lagi gunakan informasi dalam artikel yang berkaitan dengan Sporo dalam blog ini. Saya juga ada sertakan nombor telefon doktor haiwan yang banyak membantu saya dalam merawat Sporo ini. Boleh cari di ruang komen di artikel sebelum2 ni. Tak nak tulis di sini sebab doktor pesan, tak mau artikel ni bersifat seperti mengiklankan dia pula. Hihihi.

Ok lah. Sampai di sini saja. Saya doa haiwan kesayangan anda semua bebas Sporo & jangan tangguh-tangguh rawat penyakit ini kerana ia antara penyakit yang sangat serius.

Monday, December 30, 2013

Lagi tentang kucing sporo

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Alhamdulillah, artikel saya berkenaan kucing sporo mendapat sambutan. Harap para pembaca dapat manfaat dan dapat membantu dalam proses memulihkan haiwan kesayangan para pembaca. Saya doakan usaha anda semua dipermudahkan dan dimurahkan rezeki kerana sudi membantu haiwan ciptaan Tuhan itu.

Tahniah dan alhamdulillah kepada para pembaca yang kucing sporonya dah sihat. Suka saya mendengar respon positif anda. Kepada kucing yang tak dapat diselamatkan, takziah saya ucapkan. Saya yakin, anda dah melakukan yang terbaik buat kucing anda.

Untuk makluman para pembaca, saya bukan doktor haiwan. Apa saja maklumat yang saya tulis dalam blog ini tentang kucing adalah perkongsian saya atas nasihat doktor haiwan. Jenis ubat, dos & cara rawatan semuanya berdasarkan nasihat doktor.

Antara sebab luka kucing sporo tak berjaya diubati atau ia akhirnya mati walaupun sudah dirawat seperti yang dinasihatkan oleh doktor adalah :


  • dos yang tak sesuai mengikut berat badan
  • penyakit sporo itu sudah menjangkiti ke organ dalaman kucing sehingga menyebabkan organ seperti buah pinggangnya rosak
  • terlalu banyak ubat yang diberi kepada kucing sporo itu. Mengikut pengalaman saya, memadai dua jenis ubat saja - sporonox (original) dan multivitamin ATAU intrafungol (ubat cecair, sila rujuk blog soal jawab kucing sporo) dan multivitamin. Tak letak ubat sapu pun tak pe.
  • terlalu banyak antibiotik diberikan kepada kucing sporo. Untuk makluman pembaca, antibiotik tak berkesan pada kucing sporo malah ia akan menyebabkan kucing sporo tak dapat melawan penyakit selain daripada sporo pula.
  • pemilik kucing sporo tak mau bawa kucing mereka berjumpa doktor haiwan. 
  • kucing tak diasingkan dalam sangkar khas, dibiarkan merayap walaupun belum sihat lagi.
  • pemilik tak cukup sabar merawat kucing sporo, terus tukar ubat lain tanpa nasihat doktor.


Mohon para pembaca ambil masa untuk baca artikel tentang sporo dalam blog saya ini sampai ke bahagian komen kerana ada soalan yang berulang-ulang disoal oleh para pembaca. Mungkin mereka terlepas pandang atau terlalu nak cepat sangat dapat jawapan, saya pun tak tahu.

Jawapan yang terbaik adalah dengan membawa terus kucing sporo anda kepada doktor haiwan. Mereka lebih pakar.

Di bawah ini, saya kongsikan lagi gambar kucing saya yang dah sembuh sakit sporo. Nama ia Kecik. Asalnya satu kuku kaki Kecik tercabut, saya pun tak tau macam mana ia boleh tercabut. Lukanya menjadi nanah kemudian berulat. Setelah dirawat, doktor dapati luka itu tak sembuh dalam tempoh seminggu. Luka kalau tak de jangkitan lain-lain, boleh mengering dalam tempoh seminggu. Kecik disahkan sakit sporo pada luka itu dan ia merebak ke bahagian 'paw' atau tapak kakinya.

Mengikut pengalaman saya, bahagian paw & hidung adalah tempat yang paling lambat sembuh bila dijangkiti sporo. Mulanya, saya rawat Kecik dengan Intrafungol (ubat sporo jenis cecair, dibeli dari doktor haiwan) bersama Hi-Vit (multivitamin). Proses penyembuhannya sangat lambat. Lebih dua bulan tapi hanya kecut saja, tak kering.

Gambar pada 29/9/2013. Selepas dua bulan rawatan. Walaupun beransur pulih tapi 'paw' belum kering betul dan mudah terluka.
Kecik dah mula bosan kena kuarantin dalam sangkar. Musim mengawan pun tiba. Kecik jantan. Mula-mula Kecik akur bila makan ubat tapi sebab dah dua bulan, Kecik mula buat hal. Tiga kali saya digigit Kecik. Alhamdulillah, saya tak pula dijangkiti kuman sporo.

Tip tambahan, kalau kena gigit/cakar kucing (tak kira ia ada penyakit atau tak), cepat-cepat lalukan air yang banyak pada luka itu sampai darah berhenti. Kemudian sapu ubat luka atau yang terbaik, pergi klinik manusia supaya luka gigitan/cakar itu tak melarat.

Saya hentikan rawatan ubat intrafungol dan mulakan pula rawatan guna ubat Sporonox (original) sebiji bersama Hi-Vit. Alhamdulillah, banyak perubahan berlaku pada lukanya. Walaupun mengambil masa sebulan juga, tapi saya rasa lega sangat sebab tak lama lagi, Kecik boleh dikeluarkan dari sangkar.

Gambar pada 26/12/2013. Lambat sikit saya rakam gambar ni sebab lepas saya lepaskan Kecik dari sangkar, dia merayap & sukar ditangkap. Kuku pun dah tumbuh normal dan 'paw' pun sihat. Alhamdulillah.
Kecik dah sihat & hensem. 
Haiwan juga seperti manusia, ada yang sesuai dan mudah sembuh dengan ubat tertentu, ada yang lambat. Yang penting, dapatkan dulu nasihat dan pandang doktor haiwan sebelum menukar kepada ubat yang lain. Jangan ambil risiko walaupun haiwan tak boleh bercakap, tapi mereka juga tahu erti kesakitan dan penderitaan.

Ini saja perkongsian saya tentang sporo. Saya berharap supaya penyakit ini tak dipandang remeh kerana ia boleh merebak melalui tanah atau haiwan yang sudah sedia ada kuman ini. Saya juga berdoa agar semua haiwan yang dijangkiti penyakit ini segera sembuh. Aminn.

Sekian. Salah & silap dalam penulisan, harap dimaafkan.

Saturday, March 30, 2013

Memelihara anak kucing yatim piatu

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Sejak akhir-akhir ni saya sering terlihat status FB yang memaparkan anak-anak kucing (biasanya yang masih menyusu) yang dijumpai dibuang bersama/tanpa ibu kucing tersebut. Perkara ini tak sepatutnya berlaku jika kita kawal populasi haiwan tersebut dengan memandulkan mereka di klinik haiwan kerajaan atau swasta. Membuang anak-anak kucing itu tidak menyelesaikan masalah dan adalah satu tindakan tidak berperikemanusiaan.

Sebulan yang lalu juga, ada orang buang 3 ekor anak kucing di bawah pokok dekat rumah saya ketika hujan. Berikut adalah tindakan yang perlu diambil ketika menjumpai anak kucing yatim piatu. Anda boleh tonton video di youtube ini atau baca ringkasan yang saya tulis di bawah.



Pertama : Tunggu atau lihat di sekitar bagi memastikan ibu kucing itu ada bersama anak-anak itu. Selamatkan ia bersama ibunya.

Kedua : Jika sudah pasti ibu kucing tiada, selamatkan anak-anak kucing itu. Jangan panik. Pergi ke klinik haiwan berdekatan untuk dapatkan bantuan.

Ketiga : Biasanya doktor haiwan akan periksa gigi anak kucing itu untuk memastikan usianya. Jika anak kucing sudah buka mata & sudah tumbuh gigi halus, itu bermakna ia sudah berusia 1 bulan. Doktor haiwan akan berikan anak kucing ubat cacing berupa cecair. Lebih baik kita beli je ubat cacing sebagai bekalan sebab anak kucing mudah kecacingan. Berikan mengikut sukatan seperti yang dinyatakan pada botol ubat cacing tersebut.

Ini 3 anak kucing yang saya jumpai itu. Menurut pemeriksaan doktor haiwan, ia sudah berusia sebulan ketika dijumpai pada 28 Febuari, 2013.

Kalau anda ada ibu kucing yang masih menyusukan anak sekitar usia tersebut, bolehlah jadikan ibu kucing tersebut sebagai ibu susuan. Leset-lesetkan badan anak kucing tersebut pada ibu kucing tumpangan itu supaya melekat baunya pada anak kucing itu, barulah dihalakan anak kucing itu pada ibu kucing untuk disusukan, jika tidak, khuatir ibu kucing makan pula anak kucing tumpang itu kerana bau lain.

Seperti kes saya, saya memang tiada ibu kucing untuk dijadikan ibu tumpang, maka doktor haiwan mengajar saya cara-cara memelihara anak kucing ini.

Cara-cara memelihara anak kucing yatim piatu (tanpa bantuan ibu kucing tumpangan) :


1. Masukkan anak-anak kucing itu dalam sangkar seperti dalam gambar atas.
2. Letak sangkar di tempat yang tak panas & tak sejuk.
3. Lapikkan dengan akhbar lama & baju lama bagi membuat anak kucing kurang kesejukan. Pastikan kain lapik itu sentiasa kering dan bersih. Lebih elok kita ada ekstra lapik kain (ada ekstra dalam 5-6 helai) bagi menggantikan yang kotor dan basah itu kerana anak kucing kuat kencing. Bagi jimat, saya akan cuci kain lapik itu setiap hari. JANGAN guna sabun terlalu banyak ketika mencuci kain lapik anak kucing itu kerana bau atau kesan cucian yang terlalu kuat penggunaan sabun itu boleh membahayakan anak kucing.
4. Bagi mengelakkan anak kucing kesejukkan, gunakan bekas air seperti di bawah untuk diisikan air suam (jangan letak air didih dalamnya, nanti anak kucing melecet atau mati kepanasan) & dilapik baju lama atasnya supaya ia lebih selesa. Bekas ini dapat tahan panas air selama 3 jam.
Saiz sebesar kertas A4, dijual di farmasi lingkungan rm12
5. Beli botol susu khas serta susu tepung khas untuk anak kucing (yang direkomen oleh doktor haiwan). JANGAN GUNA SUSU LEMBU. Anak kucing boleh cirit-birit dan mati. Minta doktor haiwan ajarkan sukatan yang sesuai untuk bancuhan. Sentiasa guna air suam untuk bancuh susu kucing. Tebuk puting botol susu guna paku yang tak berkarat dan dipanaskan sebelumnya. Kalau juga gunting, pastikan lubang tak terlalu besar kerana anak kucing juga boleh mati tersedak susu.

6. Bancuhan jangan terlalu panas, jangan terlalu sejuk, jangan terlalu pekat, jangan terlalu cair. Minta doktor haiwan ajarkan cara bancuhannya. Susukan anak kucing dengan cara di bawah. Ketika usia kurang dari 4 minggu, anak kucing perlu menyusu 6 kali sehari. Saya mula berikan susu selepas solat subuh iaitu 6.15 pagi, 10 pagi, 3 petang, 7 petang, 9 malam, 12 tengah malam. Bancuhkan 1/2 botol sahaja, kalau ada baki simpan dalam peti sejuk supaya tak basi. Bila nak diberikan semula, masukkan botol dalam air suam agar ia tidak sejuk. Jangan simpan lebih daripada 2 kali.
Ini Memey. Jika dilihat dari dekat, giginya sudah tumbuh sikit. Berikan susu dalam posisi ini. JANGAN BARINGKAN, nanti susu masuk peparu, boleh mati.

7. Apabila anak kucing dah tumbuh gigi kecil, kita dah boleh ajarkan ia makan sikit-sikit tapi jangan terus hentikan susuannya. Biskut anak kucing di bawah ini adalah sesuai bagi anak kucing dari usia 1 hingga 4 bulan. Ia direkomen oleh doktor haiwan dan video di atas kerana saiznya yang sangat kecil & khasiat yang sesuai. Beli yang 400g atau 2kg dulu pun ok. Walaupun ianya mahal sedikit (RM70 untuk 2kg) tapi ia sangat membantu tumbesaran kerana anak kucing usia 1-2 BULAN cepat lapar. Bagi sikit-sikit dulu (dalam 1 sudu kecil dahulu) dalam piring kecil.

Awey, dah umur 2 bulan

Mang, umur 2 bulan

Memey, 2 bulan. Sentiasa sediakan air bersih untuk kucing minum.

Gigi Memey dah besar pada usia 2 bulan.
8. Secara beransur, anak-anak kucing dah mula kurang minum susu. Usia 5 minggu, 5 kali sehari minum susu. Dah masuk 8 minggu, mereka lebih minat makan biskut kitten berbanding minum susu tapi jangan putuskan susu terus. Ada masa ia teringin nak susu. 

9. HATI-HATI ketika melepaskan anak kucing ini dari sangkar untuk bermain kerana ketika usia ini, ia suka kejar kaki orang atau masuk dalam enjin kereta.

10. Pada usia 5 MINGGU, anak kucing sudah boleh diajar menggunakan pasir tandas kucing. Selalu pantau najis anak kucing kerana anak kucing mudah terkena cirit-birit.

11. Lap mata, punggung, cuping telinga, bulu anak kucing dengan tuala basah setiap pagi dan petang kerana pada usia ini, mereka masih kurang pandai membersihkan diri sendiri.

12. Bila dah usia 6 BULAN nanti, bolehlah ia dimandulkan bagi mengawal populasi kucing tersebut.

Saya bersyukur kerana saya 'dibantu' oleh seekor anak kucing yang saya namakan 'Kecik' (jantan, usia 6 bulan), yang datang ke rumah saya sebulan sebelum anak-anak kucing itu saya pelihara. Kecik jadi kitten sitter kepada anak-anak kucing tersebut. Ia rajin 'mandikan' anak-anak kucing itu, ajar mereka bermain dan tengok-tengokkan mereka.
Kecik, abang angkat yang rajin :)

Sekian perkongsian saya untuk kali ini. Semoga usaha memelihara anak-anak kucing yatim piatu ini dipermudahkan dan semoga Mang, Awey dan Memey membesar dengan sihat. Aaminnn.

Di bawah adalah gambar terkini Memey yang dah umur 6 bulan & sudah pun selamat dimandulkan. Awey hilang diambil orang. Semoga orang itu memelihara Awey dengan baik. Mang pula diambil oleh ibu saudara saya dan diberitahu ia telah membesar dengan sihat dan cergas. Alhamdulillah.





Saturday, March 23, 2013

Soal Jawab Tentang Sporo Kucing

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Banyak soalan yang saya terima daripada artikel saya yang bertajuk 'Kucing Sporo'. Jadi, suka saya ringkaskan soal jawab itu dalam bentuk Q&A bagi menjimatkan masa pembaca mendapat jawapan 'straight forward'. Saya bukan doktor haiwan tapi pengalaman yang saya kongsikan ini adalah hasil nasihat seorang doktor haiwan yang banyak membantu saya. Credit to Dr. Punitha D' Silva.

Q1 : Apakah itu sporo?
A1 : Sporo adalah ringkasan bagi nama Sporotrichosis iaitu sejenis penyakit kulit yang lambat sembuh akibat jangkitan kulat, bukan bakteria atau kuman.

Q2 : Bagaimana ia boleh menjangkiti haiwan?
A2 : Daripada tanah dan bergaduh dengan haiwan lain yang sudah ada sporo. Mungkin haiwan kita ada luka, jadi bila ia terdedah pada kulat tersebut, ia mudah terjangkit.

Q3 : Bolehkah ia menjangkiti manusia?
A3 : Boleh bagi manusia yang ada luka & tidak mencuci tangan selepas menguruskan luka haiwan yang dijangkiti itu.

Q4: Bagaimana ianya dikenali?
A4 : Apabila luka masih lagi basah selepas 3-4 hari dirawat dengan minyak gamat atau ubat luka khas haiwan atau antibiotik haiwan. Luka rupa seperti lekuk/ mangkuk/ kawah. Bawa jumpa doktor haiwan terlebih dahulu untuk mengesahkannya. Ada doktor yang ambil jalan mudah dengan suruh 'inject mati' sahaja haiwan itu. Jangan mudah pilih jalan itu. Ia boleh dirawat cuma ambil masa & perlu kesabaran yang tinggi.

Q5 : Di mana ia selalu menjangkiti?
A5 : Telinga, ekor, tapak kaki, hidung. Biasanya hidung, tandanya dengan bersin kuat sehingga berdarah & hidung tumbuh seperti jerawat, lubang hidung jadi sempit. Jika tidak dirawat, bengkak berupa jerawat itu boleh pecah & kesan luka itu akan menyebabkan batang hidungnya berlubang.

Q6 : Bagaimana cara merawatnya?
A6 : Pertama - Pastikan ia adalah penyakit sporo melalui pemeriksaan doktor.
       Kedua   - Beli ubat cuci luka dipanggil povidon atau ubat cuci luka untuk haiwan melalui doktor.
       Ketiga   - Beli kapsul Sporanox di farmasi kerana klinik haiwan tidak menjualnya. Ia adalah ubat
       manusia, oleh itu dosnya perlu diberi mengikut berat haiwan yang sesuai.
       Keempat - Asingkan kucing sporo dalam sangkar berasingan, sangkar besi yang khas untuk haiwan,
       bukan sangkar kayu buatan sendiri bagi memudahkan sangkar itu dicuci setiap kali kucing
       buang najisnya. Lapik sangkar dengan surat khabar lama, sediakan sebekas air bersih &
       biskut kucing. Tak perlu guna pasir kucing sebab nanti melekat pasir pada luka tersebut.
       Pastikan sangkar sentiasa bersih dengan campuran satu penutup dettol dengan air yang
       dimasukkan dalam botol spray bunga. Pancit & lap kesan najis sehingga kering bagi
       mengelakkan gangguan lalat. Lalat boleh menyebabkan luka berulat pula.
       Kelima -  Pakai sarung tangan pakai buang, cuci luka dengan air suam menggunakan kapas bulat
       (cotton ball - beli di farmasi), kemudian sembur dengan povidon sehari sekali. Elakkan
       daripada kucing jilat povidon itu dengan memakaikan ia kolar khas kucing seperti gambar
        yang disertakan. Kapsul Sporonox diberi sehari sekali mengikut cadangan doktor haiwan.
        Bagi juga multi vitamin setiap hari bagi menguatkan fungsi hati haiwan & mempercepatkan
        proses penyembuhan. Berikut adalah antara bahan yang digunakan bagi mencuci luka
        haiwan dan povidon seperti dalam gambar A8.
Penyepit plastik untuk sepit  'Cotton Ball'
Sarung tangan plastik pakai buang (100 helai rm5 di Daiso)


Bebola kapas/ cotton ball (gambar Google)
Kolar kucing (gambar Google)
Letakkan pengikat seperti di atas (boleh juga guna kain perca tapi jangan tali rafia) supaya ia tidak mudah dibuka oleh kaki kucing sebab kucing tak suka pakai kolar kon ni
Q7 : Bagaimana nak beri makan ubat Sporanox?
A7 : Ini adalah Sporanox yang biasa saya gunakan. Ada juga rupa yang sama tapi jenama berlainan dan harga pun lebih murah daripada Sporanox. Saya pernah guna kedua-dua jenama ini tapi Sporanox lebih cepat berkesan. Buka sarung kapsul itu & tuangkan butiran Sporanox dalam sesudu besar makanan tin perisa tuna (soft food jenama apa-apa pun boleh). Kalau doktor haiwan kata, dos haiwan itu 1/2 kapsul, tuangkan separuh isi Sporanox dalam makanan. Baki disimpan untuk esok pula. Tin makanan lembut kucing dimasukkan dalam beg plastik kecil, ikat & disimpan dalam peti sejuk supaya tak cepat basi. Sporanox tak boleh larut dalam air.

Q8 : Boleh tak cuci luka haiwan guna dettol & iodin?
A8 : JANGAN! Ia 'tajam', boleh membunuh dan boleh memburukkan keadaan luka tersebut. Gunakan Povidon yang memang khas untuk cuci luka haiwan. Beli pada doktor haiwan dan masukkan dalam
botol spray kecil seperti di bawah. Botol ini boleh dibeli di Guardian. Sebenarnya botol toner cuci
muka. Jika luka sporo tu di bahagian mata atau berdekatan, tidak perlu dicuci dengan Povidon. Jika mahu dicuci dengan kapas yang dicelup dengan air suam juga memadai.


Q9 : Berapa lama nak bagi ubat Sporanox?
A9 : Bergantung pada tahap keseriusan luka tersebut tapi biasanya 10 hari pertama dah boleh nampak luka mula mengecut tapi jika tiada perubahan, tanya doktor anda, bolehkah dos Sporanox ditambahkan? Kalau boleh, gunakan dos yang baru pula. Teruskan bagi makan Sporanox, multi vitamin dan cuci luka seperti cara yang dinyatakan di atas sehingga kesan luka itu ditumbuhi bulu yang lebat (seperti gambar dalam artikel 'Kucing Sakit 2'). Jika tidak, luka ini boleh berulang semula. Paling lama boleh ambil masa sehingga sebulan tapi kalau betul cara rawatannya, dosnya, 25 hari dah tumbuh bulu lebat di situ tapi sporo di hidung lama sikit sembuh sebab dalam hidung.

Maklumat terkini saya dapat daripada doktor haiwan, ada kes sporo yang memakan masa sehingga 6 bulan untuk sembuh sepenuhnya. Oleh itu, harap pemilik kucing sporo bersabar, dan BERIKAN SPORONOX SETIAP HARI SEHINGGA IA BENAR-BENAR SEMBUH. Tercicir 1-2 hari pemberian sporonox boleh melambatkan proses penyembuhan.

Q10 : Mengapa haiwan/kucing saya cirit-birit bila makan Sporanox?
A10 : Cirit-birit itu mungkin kerana ia jilat ubat luka Povidon itu. Pakaikan kolar seperti gambar di atas pada kucing. Cuci kolar itu setiap hari sebab kadang-kala ia terlekat najis. Kalau kucing pandai buka kolar itu, ambil kain perca masuk pada ruang kecil macam lubang tali pinggang pada kolar itu & ikat longgar-longgar, jangan sampai tercekik pula, janji kucing tak boleh tanggalkan kolar tu dengan kaki dia.

Q11 : Perlukah letak ubat sapu atau bagi ubat lain-lain supaya cepat sembuh?
A11 : Setakat ini, saya hanya guna cara & ubat di atas sahaja. Alhamdulillah, lebih daripada 5 ekor kucing
sudah sembuh. Jika luka tidak kering juga selepas 5 hari, cuba hentikan teknik cucian luka seperti yang saya nyatakan di atas & rawat kucing sporo dengan pemberian pil Sporonox & pemakanan multi vitamin sahaja.

Terkini, ada ubatan cecair yang direkomen oleh doktor haiwan dan boleh dibeli dari klinik haiwan. Gambar kotak ubat itu seperti di bawah dan cara penggunaannya seperti yang tertulis pada kotak iaitu 7 hari diberi makan ubat itu, 7 hari seterusnya berhenti dan 7 hari lagi selepas itu disambung semula. Dosnya adalah mengikut berat badan haiwan tersebut. Harga pula mungkin mengikut klinik yang menjualnya tetapi efeknya lebih cepat berbanding Sporonox & multivitamin mesti diberikan juga.


Di bawah adalah gambar kesan pemulihan bagi penggunaan ubat di atas. Kesannya didapati lebih cepat berbanding kapsul Sporanox.



  


Q12 : Boleh bagi nasi campur ikan rebus tak pada kucing sporo?
A12 : Buat sementara waktu ini, berikan soft food perisa tuna (bila nak campur dengan Sporanox) dan
biskut haiwan kerana makanan ini ada vitamin tambahan yang diperlukan untuk bantu proses
pemulihan. Jenama pula, jika yang murah, vitaminnya ada cuma kualiti vitamin yang digunakan
kurang sikit berbanding vitamin dalam jenama premium.

Q13 : Multi vitamin yang macam mana nak bagi?
A13 : Ada jenis pil & cecair. Boleh beli di klinik haiwan atau pet shop tapi lebih baik yang direkomen oleh
klinik haiwan kerana mereka lebih mahir. Kalau ada jenis pil, lagi bagus kerana bau multi vitamin ni
haiwan tak suka.

Q14 : Apa kesan sampingan Sporanox?
A14 : Kalau diberi salah dos, boleh membahayakan nyawa haiwan kerana ia adalah ubat manusia. Kalau
terkurang dos pula, ia tak akan memberi kesan pada luka tersebut. Sila rujuk doktor haiwan anda.
Kalau ia tidur sahaja, ia perkara biasa bagi haiwan sakit. Nanti 3-4 hari kemudian, ia beransur kuat
kembali, insyaAllah.

Menjaga haiwan sakit memang memerlukan komitmen yang tinggi, kesabaran dan pengorbanan dari segi wang dan masa. Jangan abaikan kesihatan kita pula bila sibuk jaga kesihatan kucing. :) Yang penting usaha + doa + yakin = insya Allah berjaya cuma lambat sikit la sebab ia sakit luar biasa.

Semoga dipermudahkan urusan para pencinta haiwan sekelian. Didoakan rezeki anda murah, disayangi Tuhan & luka haiwan kesayangan anda itu lekas sembuh. Hanya Tuhan sahaja yang membalas jasa baik anda pada haiwan tersebut.

Kalau anda penat atau sedih, ceritakan masalah anda kepada doktor haiwan atau mereka yang faham & sukakan haiwan kerana jika anda salah mengadu, anda hanya akan mendapat nasihat negatif sahaja daripada mereka & anda bertambah sedih.

Sekian. Mohon maaf dari saya pencinta kucing. :)