Monday, September 10, 2012

Penyakit sporo kucing

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Selamat hari raya dan maaf zahir batin kepada semua pembaca. Macam mana dengan berat badan anda semua? Apa? Naik 2-3kg? Hohoho.... Jangan bimbang. Saya juga begitu. :) Nanti kita bersenam seminggu 3 kali, sejam setiap sesi dan jaga pemakanan kita, insyaAllah berat kita akan kembali normal.

Okey. Tajuk blog kali ini adalah penyakit sporo kucing. Nama panjangnya ialah sporotrichosis. Kalau rujuk kepada google search, ia bermaksud, penyakit kulit yang lambat sembuh akibat daripada jangkitan kulat. Haa..., jangan sangka ia hanya menjangkiti kucing sahaja tau, manusia juga pun boleh dijangkiti juga.

Di bawah ini saya letakkan gambar penyakit ini terkena pada kucing dan manusia yang saya ambil dari google search.


Sejak kebelakangan ini, saya sering berurusan dengan kucing yang dijangkiti penyakit ini. Setakat ini dah 4 ekor. Dua ekor sudah sihat, alhamdulillah. Dua ekor lagi sedang dirawat. Macam mana kita nak tahu penyakit yang menjangkiti kucing kita adalah sporo?

  1. Pertama, luka kucing tu lambat baik, maksudnya, walaupun sudah diberi pil antibiotik dan disapu dengan minyak gamat atau povidon pun ia masih basah lagi selepas 4-5 hari. Oleh kerana ia bukan disebabkan oleh virus, maka pemberian antibiotik memang tidak berkesan. Ia juga tidak boleh dihalang dengan suntikan vaksin.
  2. Kedua, kalau ia menjangkiti dalam bentuk selsema pada kucing, kucing akan bersin keluar darah dan atas hidungnya membengkak.
Apa-apa pun, kita sebagai pemilik kucing jangan panik. Luka ini memang boleh berjangkit pada manusia tetapi jika kita rawat kucing kita dengan menggunakan sarung tangan pakai-buang, mengasingkan kucing itu di dalam sangkar yang berlainan dan menjaga kebersihan kucing & kita dengan baik, insyaAllah, ia tidak mudah berjangkit.

Ada sesetengah doktor haiwan akan menasihati agar kucing itu diberi suntikan mati sahaja tetapi kita sebagai manusia jangan ambil keputusan terburu-buru. Kita dapatkan dulu beberapa pendapat doktor haiwan yang lain. Penyakit ini bukan tidak boleh diubati tetapi ia mengambil masa yang lama untuk diubati serta kesabaran yang tinggi dalam menguruskannya.

Di sini saya sertakan pengalaman saya dalam mengubati kucing yang menghidapi sakit sporo. 

  1. Tahun pertama merawat kucing sporo - Kucing pertama (Kembang) saya dijangkiti di perutnya. Luka sebesar duit syiling lima sen. Macam mangkuk bentuk lukanya. Selepas diberi makan antibiotik selama 5 hari, luka masih basah. Doktor haiwan menyuruh saya mengasingkan ia ke dalam sangkar dan pakaikan kolar. Kemudian doktor minta saya beli ubat bernama 'sporanox' di farmasi. Ubat ini adalah ubat bagi manusia maka atas nasihat beliau, ia perlu diberi makan sebanyak 1/2 dos kepada kucing saya, 1 hari sekali selama 10 sehingga 21 hari. Luka itu pula dicuci dengan air suam sehari sekali dan diletak povidon. Selain daripada itu, berikan multi vitamin yang dipanggil Hi-Vit atau Liv 52 khas untuk haiwan kepada Kembang bagi menguatkan fungsi hati kucing. Alhamdulillah, lukanya sembuh, sihat dan gemuk.
  2. Beberapa bulan selepas itu, kucing kedua pula (Grey) bersin sehingga berdarah dan ada macam jerawat atas hidungnya. Seperti kes di atas, antibiotik yang diberi tidak membantu. Oleh kerana jangkitannya berlaku di dalam hidung, maka ia mengambil masa yang lama daripada kucing di atas. Selepas 21 hari, bengkak seperti jerawat masih belum menyusut walaupun selsemanya agak berkurangan. Doktor haiwan minta saya berhentikan pemberian 'sporonox' kepada Grey selama 7 hari. Sepanjang 7 hari itu, saya diminta memberi Grey multi vitamin sahaja. Hari ke-8, doktor minta saya sambung semula pengubatan dengan dos 1/2 selama 21 hari bersama multi vitamin. Alhamdulillah, Grey sudah sihat sekarang.
  3. Tahun ini, saya berurusan dengan 2 ekor kucing yang datang ke rumah saya. Seekor, jangkitan sporonya kronik. Hidungnya bengkak seperti mahu keluar tanduk badak sumbu, 2 tapak kakinya membengkak, berdarah + nanah di bahagian 'paw' dan ada luka sebesar lima sen dekat dengan ekor dan atas telinganya. Seekor lagi hanya 1 luka sebesar lima sen di kakinya. Kucing yang kronik itu saya namakan Hitam dan yang seekor lagi namanya Manis. Setakat ini Hitam telah dirawat selama 33 hari termasuk rehat selama 7 hari daripada ubat sporanox. Dosnya doktor nasihatkan menjadi 1 kapsul kerana tiada perubahan terhadap rawatan 1/2 kapsul. Alhamdulillah, luka-lukanya yang besar beransur kecut, luka yang kecil sudah mengering dan 'tanduk badak sumbu' pun sudah tidak membengkak lagi. Manis yang baru dirawat selama 8 hari dengan 1/2 dos masih belum ok lagi. Tadi selepas mendapatkan nasihat doktor haiwan, beliau meminta saya memberi Manis sporanox sebanyak 1 dos dan multi vitamin juga. Diharap, Manis juga akan sembuh agar saya boleh keluarkan mereka dari sangkar untuk bebas seperti kucing-kucing yang lain juga. :)
Begitulah perkongsian saya tentang penyakit bahaya yang amat 'famous' pada kucing sejak kebelakangan ini. Terdapat 2 jenis kapsul 'sporanox' iaitu yang original dan yang bukan original. Harap anda dapat berikan yang original (biasanya mahal sedikit RM9-10 sebiji, daripada yang tidak original RM5 sebiji) kerana yang original lebih berkesan. 

Apa-apa pun, bawa dahulu kucing-kucing itu ke klinik haiwan bagi mendapatkan nasihat doktor kerana dos ubat sporanox ini perlu diberi mengikut berat badan kucing tersebut. Kalau tersalah dos, khuatir kucing boleh mati. Haru.

Harap bersabar ketika mengubati kucing-kucing ini dan jaga kebersihan ketika merawat kucing itu. Jangan terburu-buru mengambil keputusan untuk memberi suntikan mati terhadap kucing itu. InsyaAllah, Tuhan akan mempermudahkan urusan kita dan memurahkan rezeki kita dan kucing tersebut.

Sekian. Sayangilah haiwan dan segala ciptaan Tuhan agar anda juga akan disayangi. :)

117 comments:

  1. nk tya boleh...sporanox tuh yg ubat utk mnusia ker> so belh bagi ker pda kucing..saya ad sekor kucen kena sporo... level 1 sporo....air gamat berkesan x

    ReplyDelete
  2. Sporanox tu ubat memang ubat manusia dan boleh bagi pada kucing TETAPI :

    1- Kalau nak bagi pada kucing, Nurfarhana kena betul-betul pasti bahawa luka pada kucing tu memang akibat kuman sporo sebab kalau bukan kuman sporo, kucing boleh mati makan ubat tu. Minta nasihat doktor haiwan berapa dos nak bagi pada kucing tu dulu. Salah dos pun boleh mati.
    2- Kalau tak pasti, kena tanya doktor haiwan.
    3- Minyak gamat memang tak berkesan tapi dah cuba ke sapu pada luka tu? Kalau luka biasa, sapu gamat memang cepat kering. Hati-hati, guna sarung tangan ketika merawat luka tu.

    Apa-apa pun dapatkan nasihat doktor haiwan dulu. Kucing-kucing yang saya cerita di atas ni pun, saya minta pengesahan doktor haiwan dulu baru saya start bagi ubat tu.

    Saya doakan kucing Nurfarhana tidak dijangkiti kuman sporo. Amin

    ReplyDelete
  3. Salm.tmpnh tye.kucing sy pon luke2 gak.tp x mcm dlm gamba kat ats.die kecik sket n bulat2 pastu de kt byk tmpt.da 2 kali suntik.tp x krg2.sporo ke 2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Maaf. Saya tak boleh bagi jawapan sebab saya bukan doktor haiwan. Cuba adik bawa kucing tu ke klinik haiwan yang lain. Cuba bawa ke klinik swasta pula, biasanya mereka periksa lebih menyeluruh

      Delete
  4. salam
    saya ada sekor kucing yg kna sporo
    nak kata kronik x sgt
    level tgh
    dia punya sporo jnis yg kecik2 tp byk
    saya dh bawa ke vet kerajaan
    dh bawa ke vet private
    vet krajaan bg ubat yg nama nya zocon utk 2 mggu. xde perubahan lansung
    saya ke vet swasta plak
    doc swasta nk pegang pun takut
    just bg spray anti fungus. xde perubahan juga.
    saya Transfer Factor
    femes ubt ni n ramai yg suggest suh saya bg TF ni.
    dh nk msk sbln lebih
    ada yg suggest saya guna sporanox tp bila dengar boleh menyebabkan kucing mati n hati nya bleh rosak saya xbg..
    saya nk tahu cara guna sporanox tu mcm mane yer

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya ada kucing kena sporo, dah 4 bulan bawah jagaan saya. 3 bulan pertama makan sporanox, baytril(antibiotic), clavamox (antibiotic), vetri dmg, vitamin. macam tak berkesan. Vet pun suruh tidokan dia je. Decided utk try tf( jenama cell labs - rm64 lepas diskaun, kat mana2 farmasi) dgn sporanox. saya bagi tf satu capsul pagi/ satu capsul malam dan satu capsul lagi tabur kat luka, tekan2 skit bg lekat. Alhamdulillah, lepas 3 minggu, nampak ketara sangat perbezaan. luka2 kering. Makanan pulak saya bagi ikan rebus yang direbus dengan2 perut2 utk tambah nutrien dia, bagi skali dgn air.
      saya ada dapat stok sporanox RM8 ringgit satu capsul tapi di manjung.

      Harap2 ini dapat membantu.

      Kisah kucing saya : www.facebook.com/SaveJuling

      Delete
  5. Saya bukan doktor haiwan jadi saya tak berani nak ajar tuan/puan/cikpuan. Apa kata tuan/puan/cik hubungi Dr. Punith, doktor haiwan yang banyak bantu saya dalam urusan penyakit ini di 03-33814806. Holy Family Vetenary Clinic, 82-G, Jln Raya Barat, 41100 Klang, Selanor. Elok call jam 11 pagi. Semoga kucing tuan/puan/cik lekas sembuh. Amin

    ReplyDelete
  6. slm.....kucim cy pom byk mati sbb sporo ni..ado sekor lg yg skang idungnye hmpir tertutup...cian sgt2..xsmpai ati nk tgk...dh byk bwk g klinik vet..huhuhu..nk try bg sporanox..hpoefully die akn okay..huhu

    ReplyDelete
  7. Saya doakan kucing cik/puan/tuan lekas sembuh & jangan lekas putus asa dalam merawat kucing2 sporo ini kerana proses penyembuhannya paling cepat 10 hari. Banyak2 berdoa juga agar Tuhan permudahkan proses penyembuhan kucing2 itu

    ReplyDelete
  8. Salam ,

    Dua ekor kucing saya di sahkan menghidapi sporo tetapi Vet yang ada macam x berapa pasti(mayb tak de pengalaman) nak kasi dosage sporanox .. saya berikan ubat ikut cadangan kt dl internet , yang kesiannya dah lbh sebulan tak ada perubahan ... mayb ada cadangan utk vet di jb..

    ReplyDelete
  9. Salam,
    Tuan/Puan/Cik boleh baca tulisan di dalam blog di atas ini ada saya kongsi dos yang saya gunakan. Kalau banyak lukanya, memang ambil masa untuk sembuh. Yang penting ada tanda2 luka2 itu semakin mengering

    ReplyDelete
  10. Tuan/Puan/Cik boleh juga hubungi no. telefon vet yang saya berurusan untuk dapatkan pendapat. Mungkin dia ada kawan ni jb.

    ReplyDelete
  11. Ada tertulis di dalam salah satu daripada komen2 saya di atas

    ReplyDelete
  12. Salam ,
    sporanox ni dalam kapsul pink n blue ke? original around RM10 sebiji???
    thankyou

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumsalam,
      Ya, benar. Tapi boleh cuba minta diskaun jika beli dalam satu kotak besar yang terdapat 28 biji di dalamnya. Tak rugi beli lebih sebab biasanya ia mengambil masa lebih daripada 10 hari untuk sembuh. Berikan kucing itu makan hi-vitamin skali bagi menguatkan fungsi hatinya. Semoga kucing tuan/puan lekas sembuh.

      Delete
  13. salam nk tnya.. ubt proranox tu u kasi pil sebijik ke.. or u larut dlm air?

    ReplyDelete
  14. Salam,
    Ubat sporonox itu dalam bentuk kapsul. Saiznya besar, tak muat tekak kucing masuk tu.

    Jika kapsul itu dibuka, terdapat butiran kecil. Ianya tak akan larut dalam air. Jika mahu diberi makan kepada kucing, perlu ikut sukatan. Lebih mudah dicampur dengan makanan lembut (soft food dalam paket tu) lalu diberi kepada kucing.

    Sukatannya berdasarkan berat kucing tersebut. Mengikut pengalaman saya, jika anak kucing, suku sukatan atau 1/3 daripada serbuk dalam kapsul itu. Kalau kucing dewasa, berikan 1/2 sukatan atau 1 sukatan tetapi MOHON SANGAT-SANGAT RUJUK KEMBALI KEPADA DOKTOR HAIWAN kerana saya bukan doktor haiwan. Saya tak mau tanggung sebarang risiko kesilapan tuan/puan nanti.

    Semoga kucing tuan/puan lekas sembuh. Aminnnn.

    ReplyDelete
  15. Salam,

    Saya Mohd Shaiful Ismail & isteri membela seekor kucing baka persian dari Kuching, Sarawak. Sekarang berumur 3 tahun. 2 tahun pertama merupakan saat manis kami berdua dengan kehadirannya yang sangat-sangat menyenangkan kami. Ini kerana pada waktu itu, kami masih belum dikurniakan cahaya mata, maka semua kasih sayang kami, kami curahkan sepenuh hati kepada Chocky.

    Namun, dengan kehadiran cahaya mata kami yang pertama, Izz Naufal pada 18 Ogos 2012 telah menzahirkan kesedihan Chocky dimana dia kerap keluar rumah untuk mengawan & berkawan. Silap kami kerana tidak melakukan kasi kepadanya & mengurungnya dengan lebih ketat kawalannya.

    Sehinggalah pada 3 hari yang lepas, Chocky telah disahkan menghidapi Sporotrichosis yang teruk sehinggakan mata & kakinya berdarah & mengeluarkan nanah. Hancur hati kami melihat Chocky dalam keadaannya begitu. Doktor Chia memberitahu sekiranya Chocky masih tidak baik dalam masa 1 bulan, kami dinasihatkan untuk melakukan PTS (Put to Sleep)...

    Tak sanggup rasanya kami ingin melakukan PTS kepada Chocky yang banyak bersama kami dalam saat susah & senang. Maka kami bertekad untuk berjuang bagi Chocky sehingga nafasnya yang terakhir.. sekiranya Allah lebih menyayanginya. Sekarang Chocky dalam rawatan intensif dirumah dengan pengambilan ubat Sporonox & medicated shampoo. Kami juga akan mengambil ubat Antifugal Gel (Natural Pet) & bercadangan untuk memberi Chocky suntikan Terumo Syrage.

    Sekiranya anda ingin berkongsi pengalaman & nasihat, boleh e-mail saya di mohd.shaiful@samsung.com

    ReplyDelete
  16. Salam En. Shaiful & isteri. Terima kasih kerana berjuang demi menyembuhkan Chocky. Semoga Chocky lekas sembuh. Mohon dibrikan juga hi-vitamin bagi menguatkan fungsi hati Chocky

    ReplyDelete
  17. salam, kucing saya x pernah kena sporo tapi pernah kena fungus and doctor bagi itraconazole aka sporanox ni. Saya kena divide into three portions. So vet ajar, mix dengan gel vitamin. I use Nutri-Plus. Then divide into three and masukkan dalam mulut kucing. Sapu kat lelangit dia, tak leh dia nak ludah keluar.Terpaksa jilat.Saja nak kongsi cara bagi ubat ; )

    ReplyDelete
  18. Assalam...hai cm ne ek nk mula...actually kucing sy nama Manja Jr. baru disahkan kena sporo..sebelum nie sy memang tak suka sangat dengan Manja Jr. coz ayah n mak macam terlebih bg perhatian kt Manja Jr. so kes jeles la sikit nie. Tapi hari nie sy dh janji nak bawa anak Manja Jr. nama Totoot (coz ekor dia kontot)..tp Allah lbh syg kan Totoot, dia mati pagi tadi or may be malam semalam...erm tanpa tahu sebab apa...

    sebab sedih sgt sy pun kira nk tebus kesalahan sy bawa si Manja Jr. p Vet. kerajaan..staff kat situ lgsung tak nak sentuh Manja Jr...pd mula sy pelik kenapa staff tue tak nak sentuh lgsung Manja Jr...staff tue suruh sy pergi klinik haiwan swasta so sy pun speed pergi klinik tue...doc tue pun tak nak pegang lgsung Manja Jr. lepas saya letak Manja Jr. kt meja rawatan...erm...pastu dia terangkan pasal penyakit nie..dia bagi antibiotic n ada 1 lg injection sorry sy dh lupa ubat apa...dan dibekalkan sy dengan krim anti kulat, vitamin,ubat spray biru, pil 2 jenis...

    erm...lepas balik sy kena marah coz sy keluarkan duit yg banyak untuk seekor kucing yang belum tentu hidup lagi...erm...im so sad!! sy just kecian kn Manja Jr. jerk...sekarang rasa macam tak de semangat nak rawat dia...tambah2 bila tahu penyakit sporo nie berjangkit dgn manusia!! cm ne yer...??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Redjambu yang baik hati & penyayang. Saya puji dengan keazaman itu. Saya mohon agar Cik Redjambu baca dengan teliti pengalaman saya merawat kucing-kucing sporo. Jangan patah semangat kerana ia tak mudah jangkit kalau ikut seperti yang saya tulis di atas. Berbincanglah baik-baik dengan ibubapa Cik Redjambu. InsyaAllah, Tuhan akan mempermudahkan urusan anda. Baca semula ya maklumat di atas slow-slow supaya mudah faham. Semoga Manja Jr. lekas sembuh

      Delete
  19. asmkm.awk nk tnya.apa nm pnuh multi vitamin tu?klu tk kbrtn blh sertakn sampel ubt tu.thnks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walalaikumsalam.
      Doktor haiwan saya rekomenkan dua jenama multivitamin. Hi-Vite Drop, rm35 sebotol 29.6ml, Made in Canada by Vetoquinol Prolab In, cecair, kucing suka yg ni.

      Jenama lagi satu Liv-52, cecair, dah lupa berapa ringgit tapi kucing tak berapa suka sangat.

      Dua-dua ni adalah vitamin suppliment untuk kuatkan fungsi hati kucing. Beli kat doktor haiwan, jangan beli kat pet shop.

      Delete
    2. Salam E-man, kalau bagi Liv-52 yang pill punya boleh ke kat kucing?

      Delete
  20. ok.thnks byk awk.byk ilmu sy dpt dr apa yg awk tlis kt ats tu.dkt frmsi tk ada ke vtmin ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Farmasi biasanya jual ubat. manusia, lebih elok beli daripada klinik haiwan

      Delete
  21. awk tnya lg ni.yg Hi Vite Drop tu ,kotak dia yg wrna oren or biru ek?cz sy try search in internet.ada dua jenis.thnks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmm, yang saya beli kotak putih, tulisan biru. Mohon rujuk pada doktor haiwan ya. Saya tak mau dipersalahkan jika apa2 berlaku pada kucing tuan/puan nanti. Saya hanya boleh kongsi pengalaman & ubatan yang direkomenkan mengikut kesesuaian masalah kucing saya. Tuan/puan perlu bawa juga kucing tu ke klinik untuk dipantau doktor. Harap maklum. :)

      Delete
  22. klinik haiwan gov ke or swasta?sy dh bwk dh g klink n dktr just cdang ubt sporanox.vtmin tu tk ada plk.tu sy cb nk bg vtmin cz bmbg ada effect pd hati kcg itu,anyway thnks for share

    ReplyDelete
  23. Doktor swasta. Tak sepertinya multivitamin seperti yang saya cadangkan tu. Asalkan multivitamin pun ok. Semoga kucing tuan/puan itu lekas sembuh.

    ReplyDelete
  24. thanks untuk info ini...pergi vetberkali-kali sebelum ini..tp sorng pon xbgtau kucing kami kena penyakit apa...asyik suntik antibiotik je... bila husband sy call dr vet baru tahu ttg semua ni...rasa mcm terlmbt.tp alhamdulillah doc kata msh blh dirawat...saya nk share info ini yek... untuk diguna merawat kucing kami... puteh kami hidung nya smpai dh pecah..jd ubat sporonox dgn multivitamin masih blh apply lg ker??? nthen ubat2 ni blh dpt kat farmasi biasa ker??? terima kasih untuk pengalaman yg berharga ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sporonox beli di farmasi. Multivitamin di klinik haiwan ada, pet shop pun ada.

      Saya simpati dengan keadaan Puteh. Vet saya selalu pesan, macam mana kronik pun haiwan kesayangan kita itu, jangan putus asa untuk merawatnya. Kita perlu cuba yang terbaik. Insya Allah Puteh masih ada harapan untuk sembuh tapi tempoh pulihnya mungkin lebih panjang drpd biasa sebab hidungnya dah kronik seperti kata puan.

      Mohon puan baca jawapan2 yg saya tulis di atas sebagai maklumat tambahan kerana ada saya kongsi cara2 penjagaan kucing sporo dan lain2 berdasarkan soalan yg pembaca tanya.

      Semoga dipermudahkan urusan puan mengubati Puteh & semoga Puteh lekas sembuh. Amin.

      Delete
  25. salam...
    sy amiey
    kucin sy coklet pon tlh mngalami penyakit ini..
    sblm ini dokter vet upm tlh mensarankn sy utk mberi coklet ubt tranazole...tp kead coklet mnjdi semakin lemah dn perutnya mnjadi kembung...hampir 3 mgu sy bgi dia mkn ubt tu, shg lah ada seorg doktor nasihatkan sy memberi dia mkn ubt TF Factor dri produk 4life..dn telah 2 mgu lbh dia mkn ubt ni dn sejak kebelakangan ni dh hampir semggu coklet makan makanan dia slps itu dia akan muntahkn kembali dn dia tlh lama tidak membuang air besar...sy risaulah dgn kead dia, nk cerita pasal cost dh byk sy dan adik sy kluarkn dgn harpan dia kmbali sembuh..tp keadaan yg lain pla yg berlaku...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.
      Saya bersimpati dengan Coklet. Setakat ini, 4-5 ekor kucing saya yang dijangkiti sakit Sporo, saya rawat dengan ubat & kaedah (yang direkomen oleh vet) seperti yang saya kongsikan dalam post & jawapan di atas. Alhamdulillah, semua kucing itu sihat & gemuk.

      Delete
  26. assalamualaikum...
    nak tanya, kucing sy mengalami luka di telinga. sy tlh pn bwk pergi klinik haiwan(krajaan) dah 2 kali. doktor kata ini adalah kesan drp cakaran kucing len masa bergaduh. masih xad kesan. lukanya x baik2. lukany mengeluarkan cecair, nanah n kdg2 smpai berdarah2. first pergi, doktor ckp yng pnyakit ni bwk maut. dia xad ckp pulak pnyakit apa. adakah ini sporo? dktor bg 2 injection n ubat kapsul( untuk dicomor di tmpat kudis, dicairkan). second meet, last day... dktr bg lg 2 injection n ubat anti fungus(kapsul). then lpas blik, lbh kurang bbrapa jam. kucing sy muntah, xthu knape. then lpas tu dia xlalu makan. tido je terus smpai ke pagi esk. keadaan dia masa tu luar dr biasa. lembik x bermaya. keesokkan pagi tu, kucing sy try utk bgn. sy terkejut. dia xblh jln sgt. jln mcm org mabuk. terhuyung-hayang. sy bntu dia jln. sedih sgt.dia makan jgk time tu. sy syak mybe coz ksan drp ubat klmarin. alhmdulillah bg dia jalan2, makin ok skit cara dia jaln. sbnrnya, dktor suruh bg ubt anti fungus tu untk esk n lusa 1 biji lg, dn sterusnya 1/2 biji. dn ptg tu, sy n umi sy bg lg 1 biji ubat tu, dn lpas tu kcing sy dh xlalu nk mkan. n mlm tu dia terus tido xsdrkan diri. sy angkat, bdan dy lembik sgt mcm dah nk mati. ikut petua org kmpung, abah sy bg kucing sy air klpa utk mncairkan ubat dn kurangkan kesannya. sy xthu dh nk buat mcm mna. saat itu kucing sy ibarat bertarung dgn ajalnya. sy xthu knape kucing sy jd mcm ni apbla mkan ubat yg disarankan dktor tersbut. saat ini umurnya msih panjang lg, tgh tido tp xthu adakah dia msh blh berthn lg untk hari seterusnya..
    mohon bantuan dan pendapat...
    sedih sgt kucing yng dimnja2 disyng2 sakit krana ubt dr doktor....
    wassalam. syukran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,
      Saya simpati dengan kucing cikpuan itu. Mengikut pengalaman saya, jika rawatan Vet yang pertama tak menjadi, saya (& pemilik pet yang lain juga) akan pergi kepada vet yang lain. Jika cikpuan tinggal di Klang, mohon ke klinik Holy Family Clinic. Setakat ini, alhamdulillah, dengan izin Allah, rawat vet ini berkesan.

      Delete
  27. salam. tumpang tanya.
    1. mcm mna nk mgelakkan kucing menggaru pda bhagian luka dia( kt cuping telinga) sbb asalny luka makin kering tp bla dia garu habis berdarah2..kesian tgk.. ada cdangan?
    2. apa kesan ubat sporanox pd kucing, mcm dia tdo lama ke or what?
    3. ingt nk try ubat sporanox ni.. klau cmpur ubat tu dlm mkanan ( nasi dgn ikan rebus) blh x?

    syukran

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.
      1. Pakaikan kolar yang macam tudung terendak untuk pet tu, tanya vet atau pet shop. Ikatkan dgn tali jangan terlalu ketat supaya pet tak dpt tanggalkan. Hari2 buka & bersihkan sbb kadang-kala melekat makanan atau najis.
      2. Kesan sampingan - kalau ambil ikut berat yang sesuai dengan pet & diberikan juga multivitamin setiap hari, insyaAllah lebih mudah sembuh, biasanya dalam 14 hari paling cepat.
      3.Sporanox dalam bentul granul yang dimasukkan dalam kapsul. Lebih mudah dicampur dengan soft food. Soft food ada khasiat tambahan. Beli yang dalam tin perisa tuna, jenama apa2 pun boleh. Campurkan dengan 2 sudu besar, baki dibiarkan dalam tin, dimasukkan dalam beg plastik & disimpan dalam peti sejuk supaya boleh tahan dlm masa seminggu. Ikan rebus & nasi sebenarnya kurang membantu kerana kurang khasiat

      Delete
    2. wassalam.
      trima ksih byk2 en. dhani. 4 ur information, pet sy yng tngal nyawa2 ikan ari tu, dah pun pulih hri ni.alhamdulillah. skrg ni misi nk sembuhkan dia punya sporo.
      trima kasih kran byk bg info bermanfaat..
      semoga ALLAH membals jasa dn budi en. dhani.

      Delete
  28. saya baru bawa pulang Tako kucing saya drp vet. Lukanya mmg jelas seperti penyakit sporo. Tapi doctor di vet swasta tersebut tidak menyatakan apa2 kecuali dia beritahu kucing jiran saya ada sporo dan suruh saya hati2. NOW luka dikaki Tako semakin teruk dah nampak tulang..sebelum tu tetiba bengkak dan bernanah. Nanah dah pecah tapi lukamasih tak sembuh. Apa yg saya buat just sapu ubat dan pakaikan kolar. Saya baru je lepas bersedih dgn ibu Tako yg tetiba hilang dicuri. Now Tako pulak. Saya masih risau kalau itu adalah sporo?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba tuan/puan dapatkan pandangan beberapa vet lain. Nak lebih yakin, minta mereka buat ujian darah daripada Tako. Saya pun ada kes seperti tuan/puan & ia disahkan sporo selepas diambil sampel darah.

      Delete
  29. salam.. kucing saya dh disahkan kena sporo.. tadi vet ada suruh beli ubat "sporonox"... saya nak tanya, selain sporonox ubat apa lagi yg perlu ada( vitamin) n nama saintifikny skali... cara makan sporonox n ubat tu skali.. terima kasih byak.. doakan kucing saya sembuh sahabat2 semua..

    ReplyDelete
  30. Salam tuan/puan yang baik hati,

    Setakat ini, saya hanta berikan sporonox jenama yang original & multivitamin sehari sekali kepada kucing-kucing sporo saya dengan dos yang sesuai mengikut berat kucing itu sehingga kawasan luka sporo ditumbuhi bulu semula.

    Mohon tuan/puan baca artikel terkini tentang Q&A sporo yang ada tuliskan dalam blog ini untuk maklumat yang lebih detail lagi.

    Didoakan agar kucing tuan/puan itu lekas sembuh.

    ReplyDelete
  31. Macamana cara mudah nak bg ubat guna pnyuntik? Kucing saya meludah ubat yg saya bg guna cara ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Mungkin ada caranya disiar dalam youtube. Cuba tengok. Lebih senang faham rasanya.
      2. Caranya sama seperti nak bagi makan pil pada kycing, cekak tengkuknya, buka mulutnya, suntik terus ke tekak, tutup mulutnya dalam keadaan dongak & urut2 lehernya supaya ia mudah telan & tak cuba muntahkan kembali. Perlu dibuat 2 orang kalau nak mudah.

      Delete
  32. Salam. Saya ade 2 ekor kucing yg kena sporo. Salah seekor nih ibu kucing n baru beranak. N anak dia xlepas susu lgi. N saya xtau mcmne nk buat.terpaksa asingkan anak2 dia atau nk skalikan. Sporo nih boleh berjangkit ke anak dia jugak ke time dia menyusu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Pada pendapat saya, adalah lebih baik tuan dapatkan pandangan doktor haiwan berkaitan dengan kes ibu kucing tersebut memandangkan anaknya masih menyusu lagi. Mohon juga tuan baca tajuk dalam blog ini berkenaan 'Cara memelihara kucing yatim piatu', kerana jika anak kucing itu sudah tumbuh gigi, ia sudah boleh dipisahkan daripada ibunya & ada cara penjagaannya dalam tajuk blog saya itu. Jadi tak la risau sangat apabila diasingkan ibu kucing itu untuk rawatan sporo. Potensi anaknya yang menyusu itu untuk berjangkit juga adalah besar. Semoga kucing2 tuan itu lekas sembuh. Ameen.

      Delete
  33. Salam..bolehtk bagitau awak gi klinik mana? Kalau klinik dekat rumah sy nie majority suruh tido jer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, saya ada nyatakan tempatnya di dalam komen di atas.

      Delete
  34. Salam.. kucing saya baru lepas operate sbb susah nak beranak sebab tulang pelvis dia patah. Semasa operate doc perasan kaki dia ada kudis kecik. Doc ambil sampel dan bgtau itu adalah sporotrichosis. Slps 10 hari operate, doc bagi ubat antifungal dan cream kezoral. Saya ada baca komen kat atas pasal ubat anti fungal tak original berharga RM5/biji. Itu ubat yg saya dpt dari doc vet. Selepas 5 hari makan ubat dan sapu cream mmg takde perubahan pd sporo kucing saya. Adakah sbb ubat anti fungal tidak ori menyebabkan ianya takde perubahan? Berapa lama utk tahu keberkesanan sesuatu ubat itu? Saya kuarantinkan kucing saya dan pakaikan dia collar sekarang.

    Pernah dengar supplement kucing firnena tak? katanya bole ubat mcm2 penyakit kucing. Saya ada terjumpa dlm google. Ada sapa2 pernah cuba utk kucing sporo tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, mohon tuan/puan baca artikel saya dalam blog ini yang bertajuk 'soal jawab kucing sporo' untuk penerangan lanjut tentang sporo. Baca juga jawapan2 bagi soalan2 yang ditanya oleh para pembaca.

      Delete
  35. Salam..
    Kucing saya sudah dijgkiti sporo di dalam hidung..saya sudah memberi ubat itraconazole kpada kucing saya..sekarang saya perasan ada benjolan dikakinya..tapi masih belum ada tanda luka..cuma benjolan sperti atas hidung..pernah ke keadaan ni berlaku sblum ni?sedangkan saya masih bg ubat padanya..mohon pncerahan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, mohon Cik Effa bac juga artikel saya dalam blog ini yang bertajuk 'Soal jawab kucing sporo' & jawapan saya di bahagian komen.

      Setakat ini saya hanya berikan kucing sporo ubat Sporonox bersama Hi-Vit ataupun yang terkini khas untuk haiwan sporo, Intrafungol (ubat cecair) bersama Hi-Vit dalam dos yang sesuai mengikut berat badan kucing. Kurang dos akan menyebabkan penyakit lambat sembuh malahan sporo boleh keluar pula di bahagian lain pada badan kucing itu.

      Sekian. Saya doakan kucing Cik Effa lekas sembuh.

      Delete
  36. Cik Atika Anisa,

    Saya sudah baca soalan cikpuan tapi saya tak tau kenapa tak berjaya di'publish'kan ke dalam ruang ini. Berkenaan dengan multivitamin Liv-52 dalam bentuk tablet tu, doktor haiwan kata saiznya tak sesuai dimakan kucing. Ia untuk tekak anjing. Mungkin cikpuan boleh tukar semula dan minta yang cecair ataupun, apabila nak beri makan pil tersebut dipatahkan terlebih dahulu bagi memudahkan kucing menelannya.

    Sekian. Semoga kucing cikpuan lekas sembuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe. Ingat tak sudi balas, terima kasih ya. saya akan berikan kepada kucing saya. Dia baru je makan sporonox dalam seminggu. saya harap dia sembuh macam biasa.

      Delete
    2. Oh lagi satu, saya mencari liv 52 liquid tetapi produk ni takde la kat malaysia. Boleh suggest mana nak beli yang liquid tak? Sebab kucing saya, Epoh x makan apa2 multivitamin lagi. Vet kata suruh makan sporonox je sebulan ni. Tapi saya rasa lebih baik kasi liv 52 tu skali. Nak beli transfer factor jenama cell lab dah tak keluar lagi dah. Kalau beli 4 life punya mahal sangat2. so boleh cik Eman bgtahu tak nak beli Liv 52 liquid ni kat mana?

      Delete
  37. Salam, sy baru tahu pasal penyakit ni dr klinik haiwan kerajaan ditempat sy. Sy amat kecewa kerana tidak mengambil kisah pasal penyakit kucing, kerana berserah kepada doktor haiwan bulat2. Penyakit kucing saya ni macam sama penyakit yg disiarkan dihalaman tuan. Sy rasa sy pun dijangkiti kerna dicakar semasa memberi ubat. Tempat cakaran tu bengkak, menanah mengambil masa nak baik. Kini tangan, kaki saya lenguh2, macam sakit urat. Sy dah pun disuntik,diberi ubat antiobik, tahan sakit dan krim. Sy nak cuba sporonox atau dr info2 lain ada ubat lain utk sy? Sy rasa fobia nak bagi dia makan ubat lagi. Klinik Kerajaan syorkan PTS je, tapi sy sayang kucing sy tu dan sebaliknya sayang dan risau keselamatan kucing2 lain dan terutama sekali orang2 tersayang disekeliling sy ni. Sy keliru... Tlg lah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, jangan putus asa. Penyakit ini boleh berjangkit jika tuan/puan tak mengambil langkah berhati-hati seperti yg saya nyatakan dalam artikel saya bertajuk 'Soal jawab kucing sporo'. Tuan/puan cuba dapatkan nasihat doktor swasta pula. Saya hanya boleh kongsi pengalaman saja kerana saya bukan doktor haiwan. Baca artikel saya yang lain tentang sporo dalam blog ni juga & baca bahagian komen juga. Semoga kucing tuan/puan lekas sembuh. Ameeen..

      Delete
    2. Terima kasih atas nasihat tuan tu. Sy dah pun pi klinik swasta tapi doktor tu kata sejenis penyakit cancer dan tak boleh sembuh. Sy akan cuba sedaya upaya dan rawat kucing kesayangan tu dari pengalaman dan komen2 yg ada. Terima kasih.

      Delete
  38. Salam, kucing sy dah disahkan mengidap sporo & sy tlh pun memberinya ubat spt disyorkan olh dr punitha, luka kucing sy masih lg dlm keadaa yg sama setelah diberikan ubat slm 14 hr. Lukanya kering tp bila kerak lukanya tercabut lukanya masih berdarah minta nasihat dari e dani.

    ReplyDelete
  39. Salam. Yang penting, lukanya mengecut. Kopeng/kerak luka kalau dicabut memang berdarah tapi pastikan ia beransur mengecut & jangan lupa bagi hi-vit seperti yang dr. Punitha suruh tu.

    Mengikut pengalaman saya, kalau luka tak baik juga, cuba timbang berat kucing tu, guna timbang manusia, ambik berat kita dulu, catat, kemudian sambil dukung kucing, naik atas timbang & tolak berat dengan kucing tu pada berat asal. Kadang-kala, ubat jadi tak efektif bila dosnya tak bersesuaian dengan berat kucing tambahan pula kalau kucing tu semakin gemuk. Jadi kena tambah dos yang sesuai dengan berat. Kalau tak OK juga, saya akan tukar kepada SPORONOX tu, sebab ada kucing yang cepat sembuh dengan INTRAFUNGOL, ada yang cepat sembuh dengan SPORONOX. Dosnya, kalau kucing lebih 3kg, bagi makan 1 dos. Caranya, baca dalam artikel saya bawah tajuk 'SOAL JAWAB KUCING SPORO'.

    Sekian. Semoga kucing tuan/puan lekas sembuh. Aminnn.

    ReplyDelete
  40. Sy ada 2 ekor kucing baka parsi yg menghidap sporo...dah bg sporanox tp yg kurang sukanya bila nk merawat luka dia kucing2 tu suka mencakar atau menggigit menyebabkan sy pulak tkena penyakit sporo...kena makan sbj sehari slama 3 bln...seksanya bila kita pulak tkena risiko jgkitan...so skrg ni sy just kuarantinkan kucing2 tu n sembur ubat anti fungal je...so far xde perubahan lg coz dah takut kena cakar pulak...tq...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, kalau tuan/puan takut kena cakar lagi dengan kucing sporo tu, boleh guna langkah di bawah :
      1. Guna sarung tangan ketika merawat kucing itu
      2. Atau, campurkan sporonox dalam makanan lembut supaya ia boleh makan tanpa was-was & jangan lupa, berikan juga multi vitamin pada kucing tersebut. Multi vitamin adalah dalam bentuk cecair, jangan campur dgn makanan pula
      3. Atau, upah doktor haiwan jaga kucing tersebut sampai ia sembuh.

      Kalau setakat sembur ubat saja, memang takkan baik sporo tu sebab selain daripada jangkitan pada kulit kucing, ia juga boleh berjangkit pada organ dalamannya seperti otak, hati, buah pinggang dan lain-lain. Jika ini berlaku, lama kelamaan, kucing tuan/puan akan menderita, luka semakin bertambah, kurus, merana & mati.

      Delete
  41. Assalamualaikum..kucing sy telah dijangkiti sporo dan telah parah juga pada pengamatan saya..doktor ingin pts ttp sy telah bw pulang untuk mrmberi dia fighting chance.. Telah research d internet dan salah satunya page tuan...berdasarkan maklumat ubatan yang tuan sarankan, saya telah ke farmasi dan membeli ubat2an tsb dan me,berikan kpd nya. Saya tidak mencuci lukanya kerana ia kucing ganas, asalnya liar hanya menggaul ubat pd makanannya. Sekarang hampir 2 bulan kudis2 nya hampir kering. Dan dia bertambsh sihat..terimakasih krn brkongsi info berguna ini.... Tp ada juga soalan yang ingin saya ajukan, iaitu bila boleh saya henti untuk memberi ubatan tsb?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumsalam, alhamdulillah. Semoga usaha tuan/puan diberkati Allah. Tuan/puan boleh hentikan rawatan apabila kawasan luka kucing itu sudah ditumbuhi bulu & kelihatan sihat. Tuan/puan boleh rujuk artikel saya yang bertajuk 'Soal jawab kucing sporo' atau pun tajuk lain yang berkaitan dalam blog ini. Ada gambar kucing sporo yang dah sihat yang boleh tuan/puan jadikan rujukan. Sekian.

      Delete
  42. Terima kasih atas tunjuk ajar ni.. Alhamdulillah, ia semakin aktif.... Dan juga sy ingin maklumkan bhw di Taiping saya boleh dapat ubat Sporanox ni pada harga rm5.50 sebiji....dan kucing saya nama `Tokin`. Saya bersyukur kerana tidak menurutkan kata doktor yg ingin pts si Tokin. Terima kasih sekali lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Semoga Allah murahkan rezeki tuan/puan sebagai balasan ke atas usaha menyelamatkan Tokin. :)

      Delete
  43. salam ,saya ingin mohom sangat,saye mempunyai 3 ekor kucing yg menghidap penyakit ini,

    kucing pertama-terok
    kucing kedua-dlm perjalanan
    kucing kedua -sederhana .
    tolongla saya ya

    ReplyDelete
  44. Salam. Mohon tuan/puan baca artikel saya yg bertajuk 'Soal jawab kucing sporo' & baca juga bahagian komen yg byk2 tu. Memang banyak tapi ada juga soalan yang saya jawab di ruang komen. Saya bukan doktor. Saya hanya kongsi pengalaman & nasihat doktor saja. Semoga kucing tuan/puan lekas sembuh.

    ReplyDelete
  45. Salam, saye ade seekor kucing yg bername Mickey. Kami sekeluarge sgt syangkan die. Tiba2 satu hari , die trkena pnyakit ini. hidung die xberdarah tetapi die kadang2 bersin dan die ade satu luke dekat belakang badan die . kecik je, macam duit 5 sen. saye pergi doktor, die bagy ubat ni, tetapi saya try bagy dengan membuka mulutnye tetapi die meronta . saya xtahu ape masalah nye, mungkin cara saya tidak betul kot. so, ade care lain x ? atau care lain selain bagy ubat, btw, die baru saje terkene pnyakit ini.

    ReplyDelete
  46. Salam. Tuan/puan boleh minta doktor tunjukkan cara beri kucing makan ubat atau mungkin ada diajar dalam youtube atau boleh baca artikel saya seterusnya dalam blog ini.

    ReplyDelete
  47. Salam encik E-Man, Sy dah 2 bulan lebih menjaga kucing y terkena sporo. sy beri dia itrafungol,untuk liver pn ad. tk tau nma apa sbb doktor y bg tiap hari slma 2 buln ni.. elok dh tumbuh bulu,n dh kering luka slps cukup bg sbulan itrafungol.masuk buln kedua keadaan dia mcm mula2 tak d bg rawatn. sy terpaksa mulakn balik rutin sy..
    kmungkinan besar sy bg trlalu byk ubt sapu smpi truk jd ny.. sy bg ubt sapu d 3 jnis,n spray 2 jnis.. sbb rs teruja n nk dia cpt smbuh..

    skrg nih sy rs buntu, mana ubt sapu atau spray y btul2 ok. sy terbagi ubt sapu y d kndungn serai wangi.. elok luka dia kering skarg dging2 dia jd lembik2.. sdh sgt2..

    sy btul2 nak dia cpt sembuh..tp jd lain.. sekrg nih,berat dia makin mnyusut lak..

    sy cuma nak tahu ad tak ubat sapu/spray y bg cepat kecutkn/kringkn luka dia.. sy jmpa dia muka dia dh teruk,tlinga pn sama.. hidung pn mcm dh kne "makan" sikit..

    doktor sy bg ubt spray vetericyn.. tp tuh cma sample.. tk jual lg kt cni.. tuh sy ikhtiar smpi byk sgt ubt sapu sy bli.. hum..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, mohon tuan/puan baca semua artikel mengenai sporo yang saya tuliskan dalam blog ini & semua jawapan dalam komen yang diberikan. Ada jawapannya. Sekian.

      Delete
  48. Salam..bagi ubat intraconazole ade side effect x??kucing sy kne sporo,sy bg makan ubat intraconazole,transfer factor(tf) ngn ubat dr vet..lpas tu,kucing sy asyik tido..jln pon terhuyung hayang..jadi cmtu sebab kesan ubat ke??mohon pencerahan..terima kasih..

    ReplyDelete
  49. Salam. Mohon baca artikel saya seterusnya untuk pencerahan selanjutnya. :)

    ReplyDelete
  50. salam. sy ingin tanya klu kucing sy beratnya 7.2 , berapakah dos sporonox yg patut diberikan. utk pengetahuan E-Man kucing sy tlh pun diberikan intrafungal slm 3 bln , sekejap elok sekejap naik balik. Mohon nasihat dari E-Man. T kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, mohon tuan/puan rujuk pada doktor haiwan di mana ubat intrafungol itu dibeli & mohon juga minta doktor itu berikan cadangan tentang keadaan kucing tuan/puan yang masih lagi belum betul-betul sihat daripada penyakit sporo walaupun sudah diberi makan ubat itu selama 3 bulan. Sila rujuk artikel dalam blog ini tentang sporo untuk maklumat tambahan. Mohon maaf. Saya bukan doktor haiwan, saya hanya berkongsi pengalaman saja. Terima kasih.

      Delete
  51. Salam..kucing saya disahkan mengidap sporo dr beri ubat itraconazole, selepas pertama x makan ubat tersebut nafas kucing saya menjadi laju &mulut terngnga.adakah ini biasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, saya bukan doktor haiwan. Saya hanya kongsi pengalaman saja. Saya juga tak gunakan ubat tersebut untuk rawat kucing-kucing saya. Mohon tuan rujuk pada doktor yang berikan ubat itu pada tuan. Tuan boleh juga baca artikel saya yang seterusnya berkenaan penyakit ini. Sekian. Harap maklum.

      Delete
  52. salam..sye nak tnye..sekor ank sye tibe2 sakit kaki depan..mule sye agak trseliuh tpi bler lpas die skit skor lagi ank sye pn trut sakit kaki depan..yg first skit tu msuk hri nie dh 2 hri..slera makan dan mnum ad wlaupun tk sbyak mse sihat dlu..tpi wktu die nak bgun pgi buag air die mcm meraug mrah tak pn mcm mnhan skit..sye angap die terseliuh..sye dh cek tak ade sbrag luke..tpi ble yg no 2 tu tbe2plak skit mcm yg first sye bwak tdur dgn sye bru sye prasaan yg no 2 tu bibir ats nyer mcm bgkak dan ad ksan mcm pecah bibir skit..tpi luke pecah nyer kering..die pn skit kaki dpan skrg..adkah itu tanda pling awl sporno atau ap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, alamak. Saya bukan doktor haiwan. Saya hanya share pengalaman saja. Mohon tuan/puan/cik bawa jumpa doktor haiwan untuk diperiksa. Biasanya doktor nak tengok sendiri untuk pengesahan penyakit.

      Delete
  53. Tahu tak cat boarding utk,kucing sporo...sy nk hantar masa cuti raya. Tq

    ReplyDelete
  54. Salam,

    Masa Grey mula2 bersin berdarah, berapa dos yg cik gunakan? 1/2 kapsul sporanox?

    Seekor lagi kucing saya bersin berdarah, hidung bengkak dan kuku berdarah. Doktor sahkan sporo.

    ReplyDelete
  55. sya benar-benar keliru sekarang. Kucing saya dijangkiti sporo berdasarkan tanda-tanda yang sakit seperti kudis yang tak mahu sembuh dan berpindah merebak sekalipun pengawasan cucian dibuat setiap hari
    klinik haiwan juga mengesyaki penyakit sporo. semua syor yang saya terima suruh PTS. Saya tak sanggup. Apa tindakan yang boleh saya ambil.

    ReplyDelete
  56. Terpulanglah, kalau tuan/puan sanggup pelihara, ubati, uruskan dengan baik sehingga kucing tu pulih 100% seperti yang saya bagi contoh di atas, silakan. Semuanya bergantung pada seganggupan tuan/puan. juga. Perlu banyak sabar, usaha, masa, kos komitmen, kerjasama famili & doa yang terlibat. Kasihan sahaja pada kucing tak memadai.

    ReplyDelete
  57. nak minta tolong pada penulis belikan ubat sporanox dan liv52 untuk saya..saya bank in kan duit.kat tempat saya susah nak cari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Shah please Emel sy..sy ada balance ubt kucing sy....

      Delete
  58. Cikpuan, sekarang dah ada ubat baru untuk penyakit ni yang lebih murah & dibuat khas untuk kucing. Cuba baca dalam artikel saya yang tajuk Soal Jawab Kucing Sporo (saya pun dah lupa tajuk apa) tapi dlm blog ni juga. Minta maaf, saya tak boleh belikan cikpuan ubat ni sebab saya bukan doktor haiwan. Lebih elok cikpuan beli di klinik haiwan, mereka akan ajar cara rawatan sekali dan mereka boleh belikan untuk cikpuan ubat ni. Sekian. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bole x en dhani nyatakn saje apa nama ubat baru tu. TQVM info yg diberi sgt berguna.
      Krn luka yg x sembuh2 akibat bergaduh & semakin membesar sebiji butang katup,hari ni sy membawa kucing sy ke vet.Doktor mengatakan kucing sy dijgkiti sporo. Kucing sy ni bukan kucing outdoor.dia tido dlm rumah brsama2 sy & anak2. Tp kdg2 dia keluar juga. X sangka pula d jgkiti juga.doktor ada menyuntik 2 suntikan,krim sapu berwarna coklat gelap & kapsul spronox.hari ni juga sy da mula bg 1/2 kapsul mlalui campuran air & dipam ke dlm mulut kucing.
      Sy nk tau adakah kapsul tu membuatkan kucing lesu n tido saje.
      bole ke kucing ini d biarkn bebas dlm rumah krn sy mmg tiada sangkar besar.

      Delete
  59. Cikpuan, sekarang dah ada ubat baru untuk penyakit ni yang lebih murah & dibuat khas untuk kucing. Cuba baca dalam artikel saya yang tajuk Soal Jawab Kucing Sporo (saya pun dah lupa tajuk apa) tapi dlm blog ni juga. Minta maaf, saya tak boleh belikan cikpuan ubat ni sebab saya bukan doktor haiwan. Lebih elok cikpuan beli di klinik haiwan, mereka akan ajar cara rawatan sekali dan mereka boleh belikan untuk cikpuan ubat ni. Sekian. Terima kasih.

    ReplyDelete
  60. Cik E-Man. Terima kasih dengan info dan panduan cara rawatan pada kucing yang di jangkiti Sporo. Cuma satu saja info yang Cik E-Man tidak sarankan pada pemilik kucing yang mempunyai lebih seekor kucing, ia itu VAKSIN kan kucing mereka yang lain jika mereka tidak mahu yang lain juga di jangkiti. Sebab ini pengalaman saya menyekat penularan Sporo tu pada yang lain. Peace..

    ReplyDelete
  61. Macam mana nk bagi sporanox setengah dos. UBat tu kan dalam kapsul. Minta tlg penjelasan. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak silap saya, saya ada tulis caranya dalam artikel ni atau di artikel tajuk 'Soal Jawab Kucing Sporo' dan sekarang ni dah ada ubat cecair yang lebih murah dan sesuai dimakan untuk kucing. Pun ada dalam artikel tersebut.

      Apa-apa pun, cara beri makan ubat sporo sukata separuh adalah dengan membuka kapsul perlahan-lahan, sebab dalam tu ada butiran kecil. Pastikan semasa kita buka kapsul, kita lapik kertas bersih di bawah supaya tak berterabur. Tuangkan separuh ke dalam kertas tu dan tuang dalam mulut kucing. Caranya tak susah kalau ada seorang yang pegang kucing dan seorang yang tuang ubat dalam mulut kucing. Sekian. Didoakan kucing saudara/saudari lekas sembuh. Amin

      Delete
  62. Assalamualaikum Puan Nur Hazaida Ashari,

    SAya tak pasti kenapa soalan puan tak boleh keluar diruang ini. Apa-apa pun, bagi menjawab soalan puan itu, mungkin puan boleh baca artikel saya dalam blog ini yang bertajuk Soal Jawab Tentang Kucing Sporo.

    Mengenai ubat yang terkini pula, saya tak pasti apa namanya tapi ia memang lebih murah daripada Sporonox dan lebih sesuai untuk haiwan kerana seperti yang puan tahu, Sporonox adalah ubat manusia sebenarnya. Puan boleh juga klinik haiwan yang saya biasa lawati ini di 03-33814806 dan bertanya pada Dr. Punitha.
    Tentang sangkar pula, memadai sangkar yang selesa untuk saiz kucing puan. Puan tak de pilihan lain selain daripada mengurungkan kucing puan sementara tempoh pemulihan itu kerana penyakit ini jenis yang boleh berjangkit pada manusia.

    Sekian. Terima kasih. Saya doakan semoga kucing puan lekas sembuh dan jangan mudah terpengaruh dengan pujuk rayu kucing yang minta keluar daripada sangkar itu. :)

    ReplyDelete
  63. Assalamualaikum,
    Sy ada memelihara seekor anak kucing yg dtinggalkan berusia lbh krg 6 bln.sy dpati ada benjolan pd hidungnya.sy tlh bw brjumpa vet dan tlh disahkan kucing saya terkena sporo.tp msalahnya kucing ni tdk jinak dan sukar utk dicuci dan disapu ubat pd lukanya.sy hnya blh mmberi mkn ubat yg dicampur dlm mkanan sj.blhkan tuan brkongsi tips utk sy mngubati kucing ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,

      Untuk kes kucing macam tu, cara yang terbaik adalah campurkan ubat tu (kalau ia sporonox) ke dalam soft food mengikut 1/4 sukatan sebab kucing kecil lagi.
      Atau cikpuan boleh 'umpan'kan soft good dalam sangkar kucing, nanti bila ia masuk sangkar untuk makan, cikpuan kurung dia sebab kalau baru start sporo tu, mudah sembuh insyaAllah dan ubat cecari yang terkini, ada saya tulis dalam artikel Nov, 15, lebih sesuai untuk haiwan berbanding sporonox yang sebenarnya untuk manusia.
      Saya doakan dipermudahkan urusan cikpuan. Amin

      Delete
  64. Asaalam, ade no wassap tak? Nak send pic utk penyakit yg kucing sy alami?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Maaf. Saya bukan doktor haiwan. Saya hanya share pengalanan saja. Saya ada buat artikel rambahan untuk peneranfan lebih lanjut tentang sporo dalam blog ini juga

      Delete
  65. as salam..blh tak saya nak mtk tolong belikan ubat cecair tu kat saya..dah puas saya cari kat tempat saya ni semua kata takda jual..termasuk dengan klinik vaterinar..kalau boleh saya nak bankin kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam,

      En. Zulkifli boleh cuba tanyakan intrafungol kerana ubat ini adalah yang terkini yang dibuat khas untuk haiwan yang kena sporo. Boleh tengok dlm artikel saya dalam bulan Nov,15 kalau tak silp saya. Ia ada sukatan khas ikut berat haiwan dan hanya dijual oleh doktor haiwan. Saya bukan doktor haiwan. Perlu dibawa kucing itu kepada doktor untuk dinasihatkan cara rawatan yang betul kerana ubatan sebegini, jika diberi salah dos, kalau terkurang, lambat puluh. Kalau terlebih dos, boleh mati pula. Saya doakan kucing encik lekas sembuh. Oh, cuba encik hubungi nombor klinik yang saya selalu berurusan ini 03-33814806, Dr. Punitha.

      Delete
  66. salam en.sye nk tye tentang kucing sye yg berpenyakit sporo,kucing sye baru beranak pada petang semalam , adakah anak kucing itu akan berjangkit dri sporo itu ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,

      Kemungkinan besar adalah ya lebih-lebih lagi jika anak kucing tersebut ada luka. Mohon dapatkan bantuan doktor haiwan yang berdekatan dengan tempat tuan atau jika tuan tinggal dekat Klang, boleh bawa juga ke Vet yang saya nyatakan nombornya di ruangan komen di atas. Semoga dipermudahkan urusan tuan dan kucing tersebut. Terima kasih kerana bantu kucing itu. Semoga Allah rahmati usaha tuan. Aminnn.

      Delete
  67. assalamualaikum. kucing saya disyaki terkena jangkitan ni.. dah bawak pergi vet dan dr minta bagi 3 jenis ubat (kapsul).. tapi dah hampir sebulan lukanya makin teruk je.. :( jadi boleh tak kalau saya cuba alternatif ini.. bagi sporonox, povidon dan Hi-Vit atau Liv 52..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,
      Cik Suria perlu mendapat kepastian daripada vet yang lain atau buat ujian darah sebagai pengesahan kerana ubat2 yang saya nyatakan ini khas untuk mengubati penyakit sporo dan ada dos2 yang tertentu. Tapi kalau Cik Suria benar2 yakin, lebih baik gunakan ubat terkini sporo yang khas utk haiwan iaitu intrafungol dan sertakan juga Liv 52. Sukatannya perlu mengikut berat badan kucing. Cik Suria boleh baca artikel tambahan berkenaan sporo lagi dalam blog ini untuk penjelasan lanjut. Apa2 pun, mohon rujuk vet kerana saya hanya share pengalaman mengubati sporo atas nasihat vet. Saya sendiri pun bukannya doktor haiwan. Semoga kucing cikpuan lekas sembuh. Amin.

      Delete
  68. As Salam... baru baru ni kucing saya juga terkena penyakit sparo ni...pada mulanya ianya hanya luka kecil sahaja..saya menyangkakan ianya luka biasa dan membawa kucing saya ke klinik vaterina kerajaan dan diberi iodin dan cream luka...setelah 3-4 hari ubat tu digunakan tidak menampakan sebarang kesan untuk pulih malah ianya makin membesar dan ada tumpukan seperti chicken pox tumbuh dibadannya. Saya membawa pula ke clinic veterina swasta...setelah dipereksa disahkan ia terkena jangkitan kulat sporo...Ubat yang diberikan kepada saya untuk kucing tersebut berbentuk kapsul dan antibiotic . Persoalan saya apakah pennyakit ini boleh sembuh hanya memakan ubat tersebut tanpa ubat sapu seperti cream dibahagian yang luka tu dan kebiasaan nya jika rawatan kita berterusan berapa lamakah jangkaan tempoh ianya akan sembuh....
    Terima Kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,

      Mohon baca beberapa lagi artikel serta jawapan dalam komen yang tersenarai.Jawapannya ada di situ. Saya doakan kucing anda lekas sembuh.

      Delete
  69. Kucig sy skit sporo bdn smpai nmpk isi....ulat pn dh ada....sy bntu nk rawat cm mn....tkot nk bawa jmpa dktor..tkot dktor sruh bg pts..kcing pn dh tak larat...kurng selera mkn dan bnyk tido....jln pn tak lrat.....sporo dh mrebak kaki ,telinga,mta dan pling truk bdn....apa sy harus lakukn??

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Bawa kucing tu ke klinik haiwan, mereka adalah pakar, walaupun mereka suruh pts, mungkin mereka ada sebab yang kukuh sebab kucing anda dah kronik.
      2. Mohon baca artikel saya yang lain dalam blog ini. Ada juga kucing yang dah tahap berulat yang mengambil proses lebih daripada 3 bulan yang alhamdulillah berjaya pulih tapi saya masih lagi rawat kucing itu di atas nasihat doktor.
      Mohon sangat-sangat, kasihanilah kucing anda dengan membawanya kepada doktor. Kalau anda takut ia di'pts'kan, terus terang saja dengan doktor bahawa anda mahu kucing anda diselamatkan bukan di'pts'kan. InsyaAllah doktor itu akan berikan jawapan yang kukuh atau pilihan lain.
      Mohon baca semua perkongsian saya dalam artikel blog & juga melalui jawapan dalam komen2. Semuanya atas nasihat doktor & saya tak gunakan ubat-ubat tanpa nasihat doktor. Semoga urusan anda & kucing anda dipermudahkan.

      Delete
  70. Klo x keberatan blh sy tau klinik mana emandhani bawa kucing2 tu?

    ReplyDelete
  71. Salam , mcm mne nk thu penyakit sporo pda kucing ? Sy nk bwak pegi p haiwan swasta bajet tak cukup al maklumlah student u katakan... kesin kucing kat hostal ...ada tak cara nk mengesan pnykit sporo?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,

      Ada saya tuliskan dalam artikel di atas kalau saudara baca. Mohon baca ye.

      Delete
  72. Hi, nak kongsi juga kucing2 i. Cola, kucing pertama yg sakit hari tu dibawa ke klinim haiwan swasta sbab tak pandai kencing, duduk dlm besin pasir berjam2, lepas makan ubat dah sembuh. Lepastu tak tau knp start flu, beli lagi ubat dan makan selama 5 hari, nmpk mcm dah sembuh sbab cola nmpk bersemangat ja dan makan minum pun ok.
    Tapi the black day start again, tiba2 kucing yg dua lagi, choco dan cookie flu lagi. Telinga cola ada luka, at first fikir tu mungkin lawan sma kucing liar, tapi nmpk bukan, hidung pun, mcm kudis, tak berdarah tak bernanah, cuma mcm kudis yg hitam. Bawa semua kucing2 ke klinim kerajaan, vet tu mmg tak pro, kucing dua tu flu sampai air mata kluar dicakap SEBAB CACING DLM PERUT, cola yg luka di telinga dan hidung dicakap ALLERGY TO ANTIBIOTIK, masuk akal tak? Im not a doc but i knw this seem like not nake sense! Bagi suntikan ja then suruh pulang.
    Ingin nak bawa ke swasta tapi kos mahal, tak boleh tanggung, sakit hati juga, sbab dah ambil pengalaman dr cola masuk klinik swasta hati tu, kena tahan tinggal semalam di klinik, hari kedua, semua kena charge almost rm400, terkejut tapi apa boleh buat? Skrg 3 ekor kucing, at least bawa rm1k lah kan.
    What can i do?

    ReplyDelete
  73. Salam..kucing sy terkena virus sporo..hidung tersumbat dan ats hidung berdarah teruk.. dr sarankan utk PTS..tapi sy satu keluarga berat hati.. ubat-ubatan yg awk senaraikan tu perlu transkrip dari vet ke? Saya buntu taktahu nak buat apa sekarang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,
      Maaf lambat jawab. Agak sibuk beberapa hari ni.

      Ya, ubat-ubat yang saya nyatakan tu perlu dibeli daripada vet ataupun farmasi.

      Mohon dapatkan pendapat kedua daripada vet yang lain pula. Ada yang menyuruh pemilik kucing PTS kerana keadaan kucing tu dah teruk dari pelbagai segi kerana ia juga boleh merosakkan organ dalaman kucing. Semoga dipermudahkan urusan saudari & kucing itu. Amin

      Delete