Tuesday, February 7, 2012

Cara membeli 'running shoes'.

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Apa khabar para pembaca semua? Bagaimana cuti panjang kali ini? Apa? Berat semakin bertambah kerana banyak hadiri jemputan kahwin dan kenduri sanak-saudara? Huhuhu. Tidak mengapa, sekali-sekala makan besar, apa salahnya... kalau hari-hari makan besar yang bahaya. Jika begitu, selepas ini kita jaga semula gaya pemakanan kita dan bersenam agar lemak yang berlebihan (akibat makan lauk-pauk kenduri) tadi terbakar dan berat badan kita tidak terus meningkat. Okey? Boleh? Pandai.... :)

Salah satu daripada cara membakarkan lemak berlebihan dalam badan kita adalah dengan berjoging. Tidak kiralah sama ada anda berjoging di atas 'treadmill' mahu pun di padang atau pun di tepi jalan raya, janji ada tempat bagi berjoging dan bersenam. Ibu saya berjoging dari ruang tamu ke dapur sahaja (berulang-alik) bagi mencapai target bersenam mingguan beliau. :)

Apabila kita berjoging, pastikan kita memakai kasut sukan yang bersesuaian bagi aktiviti kita itu. Bagi tujuan berjoging, kita perlu pakai 'running shoes' atau kasut untuk berlari. Sebelum ini saya hanya tahu, jika mahu berjoging, kita pergi ke kedai sukan dan pilih kasut yang berlabel 'running shoes' atau yang sewaktu dengannya tetapi rupa-rupanya tidaklah semudah itu.

Menurut nasihat seorang 'personal trainer' yang mempunyai kelulusan dalam Bidang Sains Kesihatan dari UiTM, jika kita mahu membeli 'running shoes', kita perlu tahu bentuk tapak kaki kita atau dikenali sebagai 'foot arches' kerana tapak kaki manusia biasanya terdiri daripada 'flat arch', normal arch' dan 'high arch' seperti di bawah. Jika kita tersilap beli kasut yang tidak bersesuaian, tapak kaki kita akan berasa sakit dan tidak selesa ketika berjoging atau berlari. Begitulah yang terjadi kepada saya. Saya memang tidak pernah tahu tentang perkara ini pun sebelum ini. Para penjual kasut juga tidak pernah bertanyakan tentang bentuk 'foot arch' saya sebelum ini. Huhuhu. Sungguh kasihan. :P

Sumber gambar : calvinshub.com

So, bagaimana kita mahu mengenali bentuk 'foot arch' kita? Kita boleh lakukan ujian sendiri di rumah seperti yang ditunjukkan di dalam laman web ini, http://www.runnersworld.com/article/0,7120,s6-240-319-326-7152-0,00.html, atau pun minta pekedai lakukan ujian untuk kita. Erm... tidak semua penjual kasut sukan tahu mengenai perkara ini sebenarnya.

Contohnya, semalam ketika saya masuk satu kedai sukan 'tuuut' dan bertanya kepada salesmannya, "Maafkan saya. Boleh encik pilihkan saya running shoes yang sesuai dengan bentuk tapak kaki saya?" Tanpa ragu-ragu, salesman itu terus menunjukkan saya semua running shoes yang diperagakan dalam kedai mereka tanpa melakukan sebarang ujian bagi mengetahui bentuk tapak kaki saya. Saya pun terus senyum, ucapkan terima kasih kepada pekedai itu dan cari kedai sukan lain pula. (Mujur dalam kompleks membeli-belah itu ada banyak kedai sukan yang lain).

Setelah dua kedai sukan yang saya masuk memberi jawapan yang sama seperti di atas, maka saya pun terus masuk ke kedai sukan yang ketiga. Hati saya berasa riang apabila saya ternampak carta cara mengenali 'foot arch' tertampal pada pintu masuknya. Saya terus bertanya soalan yang sama pada salesmannya dan salesman itu meminta saya tunggu sebentar sementara dia pergi ke belakang kaunter bayaran. Beberapa saat kemudian dia keluar dengan membawa peralatan bagi membuat ujian mengenali bentuk tapak kaki saya. Wah! Akhirnya, Tuhan ketemukan saya dengan sebuah kedai sukan yang bijak! Erm... maksud saya, penjual kasut sukan yang bijak dan akhirnya, saya dapat membeli 'running shoes' bagi tapak kaki saya yang berbentuk 'high arch' ini. Happy ending. Ngeee.... Sekian. Terima kasih.

No comments:

Post a Comment